Rumkapløbet handler ikke kun om at sende mennesker langt væk fra Jorden, men drejer sig i høj grad også om teknologisk udvikling, mener regeringen.
Ved hjælp af rumteknologi kan man overvåge for eksempel trafik, klimaet og landbruget. Satellitter gør det muligt at navigere og er en kanal til telekommunikation.
Torsdag præsenterer regeringen en strategi for Danmarks engagement i rummet. Bliv lidt klogere på den her.
* Danmark har ikke tidligere haft en rumstrategi.
* Den nye strategi skal "udstikke rammerne for rumområdet i Danmark". Den skal bidrage til, at virksomheder, forskere og myndigheder udnytter potentialerne i rummet.
* Otte ministerier står bag strategien. Den indeholder i alt 46 initiativer og har tre overordnede mål:
- Øget vækst i den private sektor baseret på rumsystemer
- Væsentlig forøgelse af hjemtaget fra europæiske rumprogrammer
- Øget kvalitet og effektivitet i den offentlige sektor baseret på rumsystemer
* Strategien kommer i kølvandet på Danmarks første lov om aktiviteter i det ydre rum. Loven blev vedtaget af Folketinget i begyndelsen af maj i år.
* Traditionelt har aktiviteter i rummet været forbundet med store investeringer i blandt andet bemandet rumfart. Derfor har de været forbeholdt store lande og organisationer med store budgetter.
* Små satellitter kan i dag sende data fra rummet til Jorden. Blandt andet derfor er det blevet økonomisk overkommeligt for mindre lande at engagere sig i rumteknologi.
* Den danske rumsektor beskæftigede i 2013 cirka 1500 personer.
* Rumerhvervet omfattede samme år cirka 150 virksomheder. Hovedparten er virksomheder, der leverer, modtager eller distribuerer data og signaler fra satellitter.
* Resten er virksomheder, der leverer produkter og teknologi direkte til løfteraketter, satellitter og jordbaserede kontrolsystemer.
Kilde: Regeringen, Uddannelses- og Forskningsministeriet
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.