FAKTA: Mandlige og kvindelige artister i musikbranchen
Det amerikanske rapfænomen Cardi B er et af de kvindelige hovednavne på årets Roskilde Festival. (Arkivfoto). (Foto: Suzanne Cordeiro/Ritzau Scanpix)
Der er en klar overvægt af mænd i musikbranchen. Det smitter af på Roskilde Festivals program i år.

Mens 52 procent af Roskilde Festivals gæster er kvinder, afspejler det langt fra andelen af kvinder i musikprogrammet.

Roskilde Festival kalder det et problem, at der ikke er flere kvindelige kunstnere i musikbranchen, men de vil hellere støtte de kunstneriske vækstlag, end de vil tvinge en 50/50-fordeling igennem.

- Musikalsk talent afhænger ikke af køn. Så når kønsfordelingen i musikbranchen ikke afspejler befolkningens sammensætning, går vi glip af fremtidens talenter, skriver festivalen.

Her følger fakta om diversiteten i musikbranchen:

* Rapporten "Diversitet i musikbranchen" fra 2017 viser, at mænd er overrepræsenteret i livemusikbranchen.

* I rapporten fremgår det, at der cirka er en 80/20-fordeling i forhold til mænd og kvinder.

* Flere end 250 musikorganisationer og -festivaler underskrev sidste år en erklæring om, at de vil arbejde på at indføre kønskvoter i deres program.

* Fra Danmark underskrev Tønder Festival og Relevance Festival erklæringen kaldet Keychange-initiativet.

* Roskilde Festival og de resterende danske festivaler skrev ikke under.

* Ifølge Roskilde Festival skyldes det, at man ikke ønsker at lægge sig fast på en 50/50-målsætning i forhold til mænd og kvinder i musikprogrammet.

* Roskilde Festival vil forsøge at presse på for en udvikling i selve musikbranchen i stedet.

* Det betyder ikke, at festivalen ikke arbejder for at få en nogenlunde ligelig fordeling af mænd og kvinder - samt større diversitet i det hele taget.

Kilder: Roskilde Festival, Keychange-initiativet.

/ritzau/

via Listen To News