Landene i FN's organisation for civil luftfart, ICAO, har indgået en aftale, der forpligter luftfartsselskaber til ikke at udlede flere drivhusgasser i 2050, end der udledes i 2019-2020.
ICAO forventer dog, at luftfartens CO2-udledning mere end fordobles i perioden fra 2020 og frem mod år 2050, såfremt der ikke indføres yderligere tiltag.
I dag udgør luftfartens CO2-udledning cirka to procent af den samlede globale drivhusgasudledning.
Luftfartsindustrien kæmper på flere fronter for at mindske forbruget af almindeligt brændstof og dermed udledningen af CO2:
* Elfly: Flere producenter arbejder på at udvikle teknologien, så elektriske passagerfly kan blive en realitet inden for en årrække.
* Biobrændstof: Luftfartselskaberne er så småt begyndt at supplere forbruget med biobrændstoffer. Men en af udfordringerne er, at det er dyrere end almindeligt brændstof, og på nuværende tidspunkt produceres der ikke nok til at dække efterspørgslen.
* Effektivisering: Gennem mange forskellige initiativer har selskaberne gennem de senere år reduceret forbruget af brændstof på hver enkelt tur. Det sker ved nye og mere energieffektive flytyper og ved fokus på at flyve mere energieffektivt.
Kilder: Klimarådet, Ritzau, Ingeniøren.
/ritzau/