FAKTA: Læs her om regler for ophugning af skibe
Der er lang vej til, at nye globale regler får bugt med ophugning af skibe under kummerlige forhold. Arkivfoto: AP - Ajit Solanki Foto: AJIT SOLANKI/AP
Der er lang vej til fælles globale regler for ophugning af gamle udtjente skibe.

I dag gælder Basel-konventionen for ophugning af skibe. Derfor er det helt efter reglerne, at 11 danske rederier og selskaber har sendt i alt 18 skibe til ophugning i Pakistan, Indien og Bangladesh mellem 2009 og 2013, selv om det foregår under forhold, hvor der ikke er sikkerhed for hverken miljø eller arbejdere.

* Basel-konventionen forbyder eksport af farligt affald fra OECD-lande som Danmark til ikke-OECD lande som eksempelvis Indien og Kina. Men det er tilladt at sende danske skibe, der ligger i en havn i et OECD-land, til ophugning i ikke OECD-lande.

* Findes der farlige materialer om bord, kan det give rederiet problemer og i værste fald betyde, at hele det ophuggede skib principielt skal sendes retur, hvilket er praktisk umuligt.

* Siden 2006 har det været forbudt at sende skibe under dansk flag til ophugning på de berygtede strande i Indien. Langt fra alle skibe i danske rederier sejler under dansk flag.

I maj 2009 vedtog 66 lande i FN's Internationale Maritime Organisation IMO Hongkong-konventionen om sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe.

* Siden har Danmarks Rederiforening opfordret sine medlemmer til at følge Hongkong-konventionen, selv om den ikke er juridisk gældende.

* I 2013 vedtog EU en forordning om sikkerhedsmæssig forsvarlig ophugning af skibe.

* Ifølge Miljøministeriet vil EU forordningen kunne træde i kraft i 2015 - senest 2016, Samtidig vil samtlige 29 EU-lande ratificere Hongkong-konventionen. Det kan blive spydspidsen til, at andre store flagstater og ophugger-stater som eksempelvis Indien følger efter.

* Inden Hongkong-konventionen er ratificeret af lande, hvor skibene både er registreret og lande, hvor de ophugges, vil den ikke være juridisk gældende.

* Cirka 1500 skibe sendes hvert år til ophugning. Langt de fleste skibe ophugges i dag på anlæg i Indien.

Kilde: Danmarks Rederiforening og Miljøministeriet.

/ritzau/