Aftalen indeholder:
1. Nye kriterier for "ghettolisten"
* To nye kriterier for, hvornår et område er særligt udsat og kommer med på den såkaldte ghettoliste. Hvis tre ud af de i alt fem kriterier er opfyldt i et område med mindst 1000 beboere, skal området med på listen. De tre gamle kriterier handler om arbejdsløshed, etnisk oprindelse og kriminalitet.
* Det ene nye kriterium handler om uddannelse og er opfyldt, hvis andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse eller uoplyst uddannelse, overstiger 50 procent af samtlige beboere i samme aldersgruppe.
* Det andet nye kriterium handler om indkomst og er opfyldt, hvis den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessøgende er mindre end 55 procent af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
2. Øget beskæftigelsesindsats
* Beskæftigelsesindsatsen i de udsatte boligområder skal øges med en fremskudt beskæftigelses- og vejledningsindsats, og der skal være fokus på de sanktionsmuligheder, der findes over for beboere, som ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.
* Der åbnes for, at alle almene boligorganisationer i udsatte boligområder kan fravige reglerne om balanceleje ved udlejning til socioøkonomiske virksomheder, mindre dagligvarebutikker og virksomheder, der i en prøveperiode søger at etablere sig i området. Det skal evalueres i 2016.
* Partierne bag aftalen vil løbende evaluere indsatserne for øget beskæftigelse.
3. Tryghedspakke
* En tryghedspakke skal forbedre boligorganisationers mulighed for at afvise uroskabende lejere. Boligorganisationer i samme område skal kunne udveksle oplysninger om lejere, der er blevet opsagt på grund af overtrædelse af husordenen.
* Politiet skal også kunne give boligorganisationer oplysninger om strafferetslige afgørelser om overtrædelser, der er begået i en boligafdeling.
* Kommuner skal i højere grad bruge forældrepålæg og flyttetilskud til problematiske familier, og der afsættes 1,5 millioner kroner i 2014 og 2015 til refusion af en del af kommunernes udgifter til flyttehjælp.
4. Partnerskaber
* Partnerskaber mellem staten og kommuner med særligt udsatte områder skal sikre en økonomisk og politisk prioritering af indsatsen i områderne. Ministeren for by, bolig og landdistrikter skal sikre gode rammebetingelser for kommunernes indsats.
5. Blandet beboer- og boligsammensætning
* Beboersammensætningen i de særligt udsatte boligområder skal blandes, og i den forbindelse skal udlejningsreglerne have et servicetjek.
* Der afsættes midler fra den boligsociale pulje til et udlejningsforsøg med tomme boliger, og kommuner skal begrunde et nej til at anvende kombineret udlejning i en afdeling, som kan omfattes af ordningen, hvis boligorganisationen ønsker det.
* En oplysningskampagne skal gøre opmærksom på mulighederne for helt eller delvist salg af boliger i de udsatte områder.
/ritzau/