Time Magazine har kåret tavshedsbryderne i kampen mod sexchikane - blandt andet kendt fra hashtagget Metoo på sociale medier - som Årets Person 2017.
Læs her om MeToo-kampagnen, hvordan den startede, og hvad den har betydet:
* Kvinder over hele verden - også i Danmark - har den seneste tid delt historier om seksuelle krænkelser i forbindelse med MeToo-kampagnen. Det er for at sætte fokus på, hvor almindeligt sexchikane er.
* Kampagnen blev startet af den amerikanske skuespiller Alyssa Milano, efter at omkring 40 kvindelige skuespillere stod frem og fortalte, at de var blevet udsat for seksuelle krænkelser eller overgreb af den berømte Hollywood-producent Harvey Weinstein.
Men faktisk blev udtrykket allerede brugt for mere end ti år siden af aktivisten Tarana Burke. Det var som led i hendes arbejde med at opbygge solidaritet blandt unge, der havde været udsat for chikane og overgreb.
En ven af Alyssa Milano sendte hende et skærmbillede af sætningen, og skuespilleren skrev 15. oktober på Twitter: "Hvis du har været udsat for sexchikane eller overgreb, så skriv "MeToo" som svar på det her tweet.
Derefter gik hun i seng, og da hun vågnede næste dag, havde mere end 30.000 mennesker brugt hashtagget MeToo.
* I Storbritannien er flere politikere blevet anklaget for sexchikane.
* I Sverige er der blevet sat fokus på sexchikane i alt fra justitsministeriet til mediebranchen, ligesom der også er kommet sager op i Norge.
* I Danmark har MeToo-kampagnen blandt andet sat fokus på anklager om seksuelle krænkelser i filmselskabet Zentropa og i Dansk Journalistforbund.
Lige siden sangerinden Björk i oktober beskyldte en unavngiven dansk instruktør, der må formodes at være Lars von Trier, for at have udsat hende for sexchikane, har instruktøren - sammen med filmselskabet Zentropa og Peter Aalbæk - været i skudlinjen.
Siden er der kommet flere anklager om upassende adfærd over for ansatte fra Peter Aalbæks side og om et generelt dårligt arbejdsmiljø hos selskabet.
Kilder: NTB, Ritzau, Ekstra Bladet og Time Magazine.
/ritzau/