Rejsekortet er Danmarks nye elektroniske billet til busser og tog og drives af Rejsekort A/S
* Rejsekort A/S blev dannet i 2003 og er i dag ejet af Movia, DSB, NT, Metro, Sydtrafik og Midttrafik.
* Per 9. juni 2013 var der udstedt 459.825 rejsekort.
* Per 9. juni 2013 var der foretaget 21,9 millioner rejser via rejsekort.
* Rejsekort A/S har som ambition, at der årligt skal foretages 500-600 millioner rejser og foretages 1,5 milliarder transaktioner med kortet.
* Ifølge fagbladet Ingeniøren løber den samlede pris for rejsekortet op i omkring to millioner kroner.
Sådan fungerer rejsekortet
* Ved rejsens start føres kortet hen til en kortlæser på stationen eller i bussen, som registrerer kortet med et bip.
* Skiftes der transportmiddel under rejsen, skal man tjekke ind igen i det nye transportmiddel.
* Ved rejsens afslutning tjekker man ud.
* Når der tjekkes ind, trækkes 50 kroner på kortet. Har man en tank op-aftale, vil der altid være minimum 50 kroner på kortet.
* Når der tjekkes ud, trækkes den resterende del af rejsens pris, eller der refunderes, hvis rejsen er billigere end 50 kroner.
* Kortet indeholder et trinvist rabatsystem, som sænker prisen, jo oftere kortet benyttes.
Der findes tre typer kort:
* Det personlige kort giver mulighed for de største rabatter, men kan kun benyttes af én person - ligesom et periodekort.
* Flexkortet kan bruges af flere forskellige personer, men giver mindre rabat - ligesom et klippekort.
* Det anonyme kort kan købes, uden at der oplyses navn, adresse og cpr-nummer - ligesom en enkeltbillet. Kortet koster imidlertid 80 kroner, hvor de øvrige koster 50, ligesom der opkræves 20 kroner ekstra, når man tjekker ind.
Kritik
* Systemet er blandet andet blevet kritiseret af Forbrugerrådet for at være forvirrende. Blandt andet ligner standerne til ind- og udtjekning hinanden for meget.
* En anden kritik har gået på, at kunderne bliver snydt af rejsekortet, fordi det til tider ikke afregner korrekt i forhold til det antal zoner, som egentligt er blevet kørt.
* Senest har alvorlige tekniske problemer gjort det umuligt for mange kunder at se deres rejsekonto.
* Forbrugerombudsmanden har desuden kritiseret kortet for at være i strid med loven, fordi kunderne ikke kan se deres rejsehistorik 13 måneder tilbage i tiden.
(Kilder: Rejsekort.dk, Politiken, Ritzau og Ingeniøren)
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.