På en indkøbstur fandt Forbrugerrådet Tænk 11 produkter, som det mener kommer med grønne løfter, som de ikke kan indfri.
Det skriver Politiken.
I en pressemeddelelse har Forbrugerrådet Tænk delt de 11 produkter, og hvad svaret er på kritikken:
- Blot vatpinde. De markedsføres som værende af "bæredygtigt bambus".
- Svar fra Salling Group: Der er tale om et gammelt levn, hvor den sidste ordre er lagt for mere end et år siden, mens de få tilbageværende mængder allerede er fjernet, for vi ønsker naturligvis hverken at vildlede eller anprise forkert.
- Lavazza "Oro" kaffekapsler. På forsiden står der, at aluminiumskapslerne ikke har en CO2-påvirkning.
- Lavazza ønsker ikke at kommentere Tænks anmeldelse.
- Valsemøllen hvedemel. Det markedsføres som værende CO2e neutralt formalet via grøn strøm og klimakompensation.
- Svar fra Valsemøllen: Vi forsøger løbende at gøre vores produktion af mel bedre med lavere klimabelastning. Her er CO2e neutral formaling via 90% grøn strøm og 10% klimakompensation et konkret tiltag.
Valsemøllen lytter gerne til input om deres information om det.
- Ion8 Recyclon drikkeflaske, hvor der står på etiketten, at den er CO2-neutral.
- Tænk har kontaktet Ion8, som ikke er vendt tilbage.
- Biotta gulerodsjuice, som markedsføres som værende lavet ved "klimavenlig produktion".
- Biotta har ikke svaret på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Egekilde danskvand på dåse, hvor der står, at den er CO2 klimaneutral.
- Royal Unibrew er ikke vendt tilbage på Forbrugerrådet Tænks henvendelse.
- Pikasol Omega-3, hvor der på forsiden står "certificeret bæredygtigt fiskeri".
- Orkla Care, som producerer det, oplyser, at det er deres forståelse af Forbrugerombudsmandens retningslinjer, at certificeringen "Friend of the Sea" gør, at de kan stå inde for at skrive, at der er tale om bæredygtigt fiskeri.
Firmaet overvejer, om det er nødvendigt at opdatere emballagen, så forbrugerne kan se, hvor de kan læse mere om certificeringen.
- Diamond Hill vin, hvor der står, at det er CO2-venligt vin på kassen. Det uddybes kort på kassen.
- Den danske sælger Taster Wine A/S er ikke vendt tilbage på henvendelsen.
- Lyngby glas, hvor der på kassen står, at de er produceret i en CO2-neutral provins i Italien.
- Lyngby Glas svarer, at de har dokumentation for påstanden, som Forbrugerrådet Tænk har fået tilsendt. De oplyser også, at de lægger vægt på i deres markedsføring, at det er provinsen og ikke selve fabrikken, der er CO2-neutral.
- Briller hos Profil Optik, som bliver markedsført som værende af 100 procent genanvendt plast fra havet.
- Profil Optik har ikke svaret, men har ændret teksten på deres hjemmeside.
- Hakket kyllingekød fra De Danske Familiegårde, hvor der står, at CO2-aftrykket er blevet målt og certificeret.
- Danpo har fået forhåndsgodkendt deres markedsføring af Forbrugerombudsmanden. Her har de vurderet, at det næppe ville være vildledende.
Du kan se de 11 produkter her
Kilder: Politiken og Forbrugerrådet Tænk.
/ritzau/