FAKTA: Femern-forbindelsen rammes af nye problemer

Den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-forbindelsens sænketunnel bliver udskudt til sidst på året.
Femern-forbindelsen skal forbinde Danmark og Tyskland med en sænketunnel til biler.
Femern-forbindelsen skal forbinde Danmark og Tyskland med en sænketunnel til biler. Foto: Simon Skipper/Scanpix

Det var ventet, at Tyskland til sommer ville give myndighedsgodkendelse til sænketunnelen mellem Danmark og Tyskland. Men godkendelsen er blevet udskudt.

Det siger Sandra Redman, der sidder i Slesvig-Holstens delstatsparlament for SPD, til erhvervsmediet Finans.

Sandra Redman oplyser, at godkendelsen nu ventes sidst på året, men at der ikke foreligger en dato.

Her kan du læse om Femern-forbindelsen:

* Den 28. april 2015 vedtog Folketinget lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

* Ifølge loven vil Femern Bælt-forbindelsen blive en sænketunnel med en firesporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet elektrificeret jernbane.

* Igangsætning af anlægsfasen afventer fortsat den endelige tyske myndighedsgodkendelse.

* Godkendelsen ventes at blive indbragt for den tyske Forbundsforvaltningsdomstol. Domstolsprocessen ventes at vare omkring to år, inden anlægsarbejdet kan påbegyndes.

* Et politisk flertal har dog allerede nu besluttet at fremrykke forberedende aktiviteter, så som arkæologiske undersøgelser, samt etablering af veje, stier og kontorfaciliteter i Rødbyhavn.

* Femern Bælt-forbindelsen forventes at tage 8,5 år at bygge.

* Den samlede anlægspris for en 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt er 52,6 milliarder kroner inklusiv reserver, mens en opgradering af de danske jernbane- og vejlandanlæg foreløbigt er budgetteret til 9,5 milliarder kroner.

Kilde: Transportministeriet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.