En 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt ventes at åbne i 2028.
Det står klart, efter at forligspartierne bag aftalen om den dansk-tyske forbindelse fredag endeligt har besluttet, at projektet bliver en realitet.
Anlægsprojektet forsinkes, men til gengæld bliver det billigere end tidligere forventet.
* Den samlede anlægspris for den 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt ventes at blive 52,6 milliarder kroner, hvis den åbner medio 2028.
* Det er 2,5 milliarder kroner mindre end budgettet i anlægsloven.
* Forbindelsen skal finansieres gennem brugerbetaling. Det forventes at tage 36 år, før udgifterne er hentet hjem.
* Det kræver tilladelse fra de tyske myndigheder, før byggeriet af Femern-forbindelsen kan begynde. Fordi miljøgodkendelsen fra Tyskland mangler, er projektet forsinket.
* Byggetiden bliver således forlænget med to år til otte og et halvt år.
* Hvis ikke der foreligger en tysk godkendelse senest i 2019, skal entreprenørerne bag projektet kompenseres med 300 millioner kroner.
* Partierne bag aftalen om Femern-forbindelsen er Venstre, De Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, De Radikale og SF.
* En lov om, at der skal laves en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, blev vedtaget i Folketinget i april 2015.
Kilder: Transportministeriet
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.