Så dyr er en Super Bowl-reklame og billet
En 30 sekunder lang tv-reklame under Super Bowl LIII koster 34 millioner kroner. Angela Weiss/Ritzau Scanpix
Der er rift om boligerne og billetterne ved årets Super Bowl i Atlanta.

Millioner af øjne vil natten til mandag dansk tid være rettet mod Super Bowl LIII.

Det er ikke gået forbi næsen på hverken billetsælgerne eller Atlantas boligejere, og man skal frem med gysserne for at blive en del af festen.

Her er en række udvalgte fakta om en af de største sportsbegivenheder i USA:

* Den gennemsnitlige pris på en billet til Super Bowl LIII er 4613 dollar eller cirka 30.000 kroner.

* Los Angeles Rams er rejst mere end dobbelt så langt som New England Patriots for at nå frem til Atlanta.

* Atlanta er værtsby for Super Bowl. De kommende fem år er værterne Miami, Tampa Bay, Los Angeles, Arizona og New Orleans i nævnt rækkefølge.

* Efterspørgslen efter at leje private boliger i Atlanta i januar op til Super Bowl er steget med 870 procent sammenlignet med januar 2018.

* Prisen på en overnatning i Atlanta via Airbnb er steget med 112,5 procent sammenlignet med byens normale priser.

* En reklame på 30 sekunder under Super Bowl LIII koster rekordhøje 5,25 millioner dollar eller 34 millioner kroner. Det svarer til mere end 1,1 million kroner per sekund.

* I alt 118,2 millioner amerikanere så i 2018 Super Bowl LII mellem Philadelphia Eagles og New England Patriots.

* Der tv-transmitteres på ti forskellige sprog fra Mercedes-Benz Stadium i Atlanta: engelsk, spansk, mandarin, fransk, dansk, svensk, tysk, ungarsk, japansk og portugisisk.

Kilder: NFL, National Geographic, Forbes, CNBC.

/ritzau/

/ritzau/