Banedanmarks problemer med et nyt signalsystem betyder, at den kommende bane mellem Ringsted og København vil stå tom i seks måneder. Og først blive fuldt udnyttet i 2020.
Banen er det første nye stykke jernbane i Danmark i årtier og skal give ekstra kapacitet på den trængte strækning fra København til resten af Danmark.
Læs mere om strækningen her:
* Ringstedbanen skal løbe fra Ny Ellebjerg til Ringsted via Køge. Den blev valgt i stedet for en mindre løsning, hvor man udvidede en eksisterende strækning.
* Banen blev besluttet i Folketinget 2009 og bliver anlagt i perioden 2010-2018.
* Ringstedbanen bliver fuldt elektrificeret og kan betjene højhastighedstog.
* Banen skal give mere kapacitet på strækningen ud af København, hvor så godt som alle tog skal forbi Roskilde på turen vestpå eller sydpå.
- I dag er strækningen fuldt udnyttet og er blevet en trafikal flaskehals, skriver Banedanmark om den nuværende situation.
* "Ved at bygge en ny bane mellem København og Ringsted over Køge bliver det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser", skriver Banedanmark om strækningen.
* I 2016 var der 52,5 millioner rejser med fjern- og regionaltog i det østlige Danmark og 15,2 millioner rejser over Storebælt.
* Strækningen indgår samtidig i det store europæiske jernbanenetværk, hvor den skal forbinde Skandinavien og Europa bedre.
* Anlægsbudgettet er på ni milliarder kroner.
* Opførslen af banen er kørt efter planen, og den vil stå klar i december 2018. Problemer med Banedanmarks nye signalsystem betyder dog, at der ingen tog vil køre på den før maj 2019. Første i 2020 vil den være fuldt operationsdygtig.
Kilder: Banedanmark, DSB
/ritzau/