FAKTA: Danmark og EU's klimamål fra 2021 til 2030

Danmark får højt EU-klimamål i 2021-2030. Men den ene halvdel kan opfyldes billigt, og resten klarer naturen.
Opvarmning af boliger er et af de områder, hvor der ifølge EU skal spares meget CO2 i perioden 2021-2030. Det bør betyde pensionering af landets omkring 80.000 oliefyr til fordel for eldrevne varmepumper, mener brancheorganisationen Dansk Energi.
Opvarmning af boliger er et af de områder, hvor der ifølge EU skal spares meget CO2 i perioden 2021-2030. Det bør betyde pensionering af landets omkring 80.000 oliefyr til fordel for eldrevne varmepumper, mener brancheorganisationen Dansk Energi. Foto: Linda Kastrup/arkiv/Scanpix

EU's ledere besluttede på et topmøde i 2014, at CO2-udslippet i 2030 skal være 30 procent under niveauet i 2005, når det gælder boliger, transport og landbrug.

De tre sektorer er ikke omfattet af Kyoto-protokollen fra 1997, som kun regulerer kraftværker og tunge industrier.

* Danmark ventes på et ministermøde 12.-13. oktober 2017 at få tildelt en CO2-nedskæring på 39 procent, en af EU's højeste.

* Det svarer ifølge et skøn fra Energistyrelsen til en reduktion i perioden 2021-2030 på omkring 28 millioner ton CO2.

* Regeringen vil hente cirka halvdelen gennem de såkaldte LULUCF-regler, der tillader landene at medregne optag af kulstof i skove og jord.

* Regeringen agter desuden at bruge køb og annullering af billige CO2-kvoter. Metoden er lovlig, men kritikere kalder den "varm luft", fordi den ikke gavner klimaet.

* Ifølge brancheforeningen Dansk Energi kan Danmark nå den anden halvdel af målet billigt ved at bruge langt mere grøn el til transport og energi.

* Der skal satses mere på elbiler, varmepumper og biogas til tung transport. Oliefyr skal ud, og elafgifterne skal ned. Til gengæld kan landbruget gå fri.

* Ud fra analysen kan målet nås til en pris på cirka 70 kroner pr. ton CO2, eller 1,5 milliarder kroner over 10 år.

* Det er dog en forudsætning, at elbiler falder i pris, og at prisen på fossile brændsler stiger i fremtiden.

* Transporten er den største synder inden for ikke-kvoteomfattede udledninger med 41 procent. Så følger landbruget med 34 procent, mens brug af olie og gas når 20 procent.

Kilde: Energi- og Klimaministeriet, EU-Kommissionen, Dansk Energi.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.