EU's ledere besluttede på et topmøde i 2014, at CO2-udslippet i 2030 skal være 30 procent under niveauet i 2005, når det gælder boliger, transport og landbrug.
De tre sektorer er ikke omfattet af Kyoto-protokollen fra 1997, som kun regulerer kraftværker og tunge industrier.
* Danmark ventes på et ministermøde 12.-13. oktober 2017 at få tildelt en CO2-nedskæring på 39 procent, en af EU's højeste.
* Det svarer ifølge et skøn fra Energistyrelsen til en reduktion i perioden 2021-2030 på omkring 28 millioner ton CO2.
* Regeringen vil hente cirka halvdelen gennem de såkaldte LULUCF-regler, der tillader landene at medregne optag af kulstof i skove og jord.
* Regeringen agter desuden at bruge køb og annullering af billige CO2-kvoter. Metoden er lovlig, men kritikere kalder den "varm luft", fordi den ikke gavner klimaet.
* Ifølge brancheforeningen Dansk Energi kan Danmark nå den anden halvdel af målet billigt ved at bruge langt mere grøn el til transport og energi.
* Der skal satses mere på elbiler, varmepumper og biogas til tung transport. Oliefyr skal ud, og elafgifterne skal ned. Til gengæld kan landbruget gå fri.
* Ud fra analysen kan målet nås til en pris på cirka 70 kroner pr. ton CO2, eller 1,5 milliarder kroner over 10 år.
* Det er dog en forudsætning, at elbiler falder i pris, og at prisen på fossile brændsler stiger i fremtiden.
* Transporten er den største synder inden for ikke-kvoteomfattede udledninger med 41 procent. Så følger landbruget med 34 procent, mens brug af olie og gas når 20 procent.
Kilde: Energi- og Klimaministeriet, EU-Kommissionen, Dansk Energi.
/ritzau/