Ritzau
Opdateret kl. 21:13
Tøjmærkerne Bruuns Bazaar og BZR meddelte tidligere på måneden, at de efter 22 år på det danske tøjmarked måtte dreje nøglen om.
Men onsdag meddeler Hanssen Brands A/S, at den har opkøbt mærkerne og dermed reddet dem fra konkurs.
Her er et overblik over det reddede modehus' historie:
* Modehuset blev grundlagt i 1994 af brødrene Teis og Bjørn Bruun.
* I marts for 20 år siden åbnede de to brødre den første butik i Kronprinsensgade 8 i det indre København.
* Dengang hed mærket og butikken Bazaar Copenhagen. I de første fire år stod Susanne Rützou for designet, og i butikken blev der også solgt internationale mærker som Gucci og Helmut Lang.
* Bazaar Copenhagen ændrede i 1998 navn til Bruuns Bazaar og åbnede sin første herrebutik.
* Bruuns Bazaar brød for alvor igennem året efter, hvor Madonna bar et par mørkegrå Bruuns Bazaar-bukser i en musikvideo til nummeret Beautiful Stranger.
* Bruuns Bazaar var det første danske mærke, der kom på catwalken i Paris.
* I 2013 overtog Lene Borggaard stillingen som kreativ direktør efter Rebekka Bay. Lene Borggaard har tidligere været ansat som chefdesigner for damekollektionen hos Bruuns Bazaar fra 1999 til 2007.
* Bruuns Bazaar-huset overtog i 2009 modefirmaet Baum und Pferdgarten og reddede tøjmærket fra konkurs.
* Bruuns Bazaar er en del af Scandinavian Designers Gruppen, som i dag også omfatter mærkerne Baum und Pferdgarten og Six Ames.
* Bruuns Bazaar og BZR opkøbes af Hanssen Brands A/S, som er del af Hanssen-koncernen, som blandt andet er storaktionær i IC Group A/S. IC Groups A/S bygger på mærkerne Tiger of Sweden, Peak Performance og Malene Birger.
Kilder: Berlingske og Cover.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.