FAKTA: Akuttelefonen 1813 modtager årligt 924.000 opkald

Der har været mange problemer med akutordningen siden oprettet. Men hvorfor blev 1813 indført?
Den meget omstridte 1813-telefon så dagens lys 1. januar 2014
Den meget omstridte 1813-telefon så dagens lys 1. januar 2014 Foto: Jens Nørgaard Larsen/arkiv/Scanpix

Aktuttelefon 1813 i Region Hovedstaden så dagens lys 1. januar 2014, da den afløste lægevagten. Nu er den igen i vælten, efter at det blandt andet er kommet frem, at meningitispatienter ikke har fået en ordentlig behandling.

Få et overblik over akuttelefonen her:

* I Region Hovedstaden besluttede politikerne i 2013 at indføre et samlet visiteret akutberedskab med virkning fra 1. januar 2014. Beredskabet bestod i akuttelefonen 1813.

* Borgere skal ringe til 1813, når de har brug for hjælp uden for egen læges åbningstid, og hvis de har brug for at tage til akutmodtagelsen.

* Intentionen var at skabe et sammenhængende system og begrænse antallet af folk, der selv henvender sig på akutmodtagelser. Det skulle også nedbringe de ofte lange ventetider på akutmodtagelserne.

* Men akuttelefonen fik ikke en god start. Målsætningen er, at 90 procent skal have en medarbejder i røret inden for tre minutter. Desuden skal alle opkald være besvaret inden for ti minutter.

* Men andelen af opkald, der er blevet besvaret inden for målsætningen, har svinget meget, har en kritik lydt fra statsrevisorerne. Mangel på sygeplejersker og dårlig bemanding har været årsagen.

* Akuttelefonen modtager cirka 924.000 opkald årligt. Udgifterne var sidste år på 172 millioner kroner.

Kilder: Statsrevisorerne, Region Hovedstaden, Ritzau.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.