Kunderne står lørdag i kø for at bytte julegaver og indløse gavekort, efter det fredag eftermiddag kom frem, at Top-Toy, der står bag kæderne Fætter BR og Toys "R" Us smider håndklædet i ringen og erklærer sig konkurs.
Og udsigten til måske at brænde inde med gavekort kan få nogle kunder til at se rødt.
Det har fået HK Handel Hovedstaden, der organiserer en del af de 3000 ansatte, der har mistet jobbet i forbindelse med konkursen, til at skrive en opfordring på Facebook.
"Det er IKKE personalet i butikkernes skyld, at du ikke kan indløse gavekort, bruge dine BR-mærker med videre! Derfor håber vi, at I alle vil huske at opføre jer ordentligt overfor butikkernes personale. De har lige mistet deres arbejde," lyder det på Facebook.
Og det er der mange, der bakker op om. I hvert fald er opslaget gået viralt og er i skrivende stund delt over 6000 gange.
Artiklen fortsætter efter Facebook-opslaget
Og i kommentarsporet strømmer det ind med positive tilkendegivelser til fagforeningen.
"Kære HK Handel Hovedstaden, det her er SÅ god stil at jeg slet ikke er sikker på, i selv er klar over det," skriver Kaare blandt andet, og Anna følger trop:
"Tak fordi nogen tænker på medarbejderne og ikke blot ussel mammon! De fortjener at blive behandlet ordentligt - ikke en sjov måde at slutte året på! Håber de kan finde deres vej tilbage hurtigst muligt," skriver hun.
Kunderne er blevet mere negative
En af de ansatte, der har oplevet vrede kunders reaktion, er Isabell Olsen. Læs hendes historie her.
Hos HK Handel Hovedstaden er formand Mette Høgh glad for opbakningen på Facebook.
- Det kan kun gøre en glad, at der trods alt er mange, der reagerer på det her på den rigtige måde. At de bakker op om, at man skal behandle medarbejderne ordentligt, siger hun til Avisen.dk og tilføjer, at hun håber, at det er noget folk altid vil tænke over, før de overfuser personale i landets butikker.
- Et eller andet sted er det sørgeligt, at der skal det her til, før vi snakker om at behandle butikspersonale ordentligt. Fordi det her er ganske almindeligt, at kunderne er blevet mere negativt verbale, siger Mette Høgh.
Hun fortæller, at den lokale fagforening i hovedstaden har sendt en sms ud til alle de medlemmer, der er berørt af konkursen og fortalt dem, hvordan de skal forholde sig til situationen. Mette Høgh forventer, at der snart kommer en bankgaranti, så medarbejderne kan være sikre på at få deres løn.
Siden nyheden om konkursen kom ud fredag eftermiddag, har selskabet bag de konkursramte butikker ændret producere. I første omgang forlød det, at alle gavekort var værdiløse. Nu kan personer, der har modtaget et gavekort til Fætter BR eller Toys"R"Us, som er købt efter den 30. november, alligevel få penge tilbage, lyder meldingen.