Facebook udnytter dit fjæs trods dit nej tak

Store reklamesummer i ny udskældt ansigtsfunktion for Facebook. Og de kan ikke sige nej tak til at deltage i festen.
Facebook skal nok tjene penge på billedegenkendelse, selv om du vælger funktionen fra.
Facebook skal nok tjene penge på billedegenkendelse, selv om du vælger funktionen fra. Foto: Colourbox

Til stor vrede for blandt andet EU indførte Facebook i sidste uge såkaldt ansigtsgenkendelse i Europa og Danmark uden at forvarsle ordentligt om tiltaget.

Facebook var kort efter ude med en beklagelse af forløbet og understregede, at brugerne med få museklik kan slå funktionen fra.

Men nu understreger eksperter, at den forsikring ikke er meget værd, hvis du også vil undgå, at Facebook-organisationen bruger dine billeder til at fylde lommerne.

Facebook vil score kassen på den nye funktion bag brugerfladen. Uanset, om du slår den fra eller ej, slår de fast.

"Alt Facebook kan bruge af informationer, der fortæller dem mere om brugerne, bruger de" fastslår Daniel Bæk fra det sociale mediebureau Nodes.

Konkret fungerer Facebooks pengemaskine sådan, at annoncører målretter deres reklamer mod brugerne. Hvilket gør marketingværdien mange gange større, når firmaer ved, hvad du laver i din fritid, hvem du hænger ud med, osv.

Som eksempel kunne man forestille sig, at Facebooks computere analyserer alle uploadede foto. Dem, som så har briller, vil derefter få reklamer for kontaktlinser på deres profil, forklarer Daniel Bæk.

Han bliver bakket op af Ole Winther, lektor på DTU's afdeling for informatik. Internt i Facebooks store system vil de bruge billederne i stor stil.

De kommercielle og teknologiske muligheder er uendelige, når man taler om systematisk billedeanalyse, forklarer han. Teknikken er dog stadig ikke særligt veludviklet, så mange tiltag vil vi først kende til om flere år.

Allerede i dag kan det dog sikres, at folk ikke opretter profiler med andres fotos, siger Ole Winther.

Men er du træt af, at Facebook sådan indfører nye teknikker uden at give besked i god tid, så er der kun en løsning. Luk din profil.

Også fremover vil det sociale netværk indføre nye tiltag ganske pludseligt.

"Det er Facebooks strategi at være innovative på den måde, fordi de hele tiden lancerer så mange nye ting. De prøver at skubbe folk over i en retning. De siger, 'det kan godt være, I ikke ved det endnu', men det gør vi, fordi det er en god funktionalitet," forklarer Daniel Bæk.

faktaboks

SÅDAN FUNGERER FACEBOOKS ANSIGTSGENKENDELSE

- Når dine venner lægger billeder op vil dit navn blive foreslået som tag, hvis du ikke har valgt funktionen fra.

- På samme måde vil Facebook foreslå dig at tagge billeder med navnene på dine venner.

- Teknikken er stadig yderst fejlbehæftet, men vil blive forbedret med tiden.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.