Facebook har ladet annoncører indstille deres reklamer således, at eksempelvis afroamerikanere ikke har kunnet se dem. Den praksis stopper Facebook nu delvist efter offentlig kritik, skriver Reuters.
Ifølge nyhedsbureauet blev den praksis oprullet af det uafhængige, undersøgende medie ProPublica, der mener, at den strider mod loven.
- Der er mange ikke-diskriminerende måder, at bruge annonceværktøjet "etnisk tilhørsforhold" på.
- Men vi har besluttet, at vi bedst beskytter vores brugere mod diskriminering ved at standse denne type reklamer, siger Facebooks direktør for privatliv Erin Egan ifølge Reuters.
ProPublica fandt ikke bare ud af, at annoncører kunne vælge, hvilke racer, der kunne se reklamerne.
Mediet fandt også ud af, at det blev brugt til specielt reklamer for boliger, job og kreditkort. Facebook stopper nu racemuligheden i reklamer for den slags produkter.
Facebook samler store mængder information om sine brugeres gøren og laden. Ifølge Reuters analyserer Facebook brugernes billeder for at finde ud af, hvilken hudfarve, de har.
Udmeldingen fra Facebook kommer midt i en storm af kritik mod det sociale medie.
Facebook bliver beskyldt for ikke at gøre nok for at stoppe ekstreme ytringer, propaganda og falske nyheder.
Udbredelsen af sidstnævnte, der skulle være produceret i stor stil under valgkampen, har ført til et argument om, at Facebook og stifteren Mark Zuckerberg indirekte skulle have hjulpet den republikanske Donald Trump til magten.
- Jeg mener, at ideen om, at falske nyheder på Facebook - der står for en meget lille del af indholdet - skulle have påvirket præsidentvalget på nogen måde, er en skør ide, sagde Mark Zuckerberg fredag på en konference i Californien ifølge Reuters.
Ved udgangen af tredje kvartal havde Facebook 1,8 milliarder brugere på verdensplan.
I USA og Canada have Facebook 229 millioner brugere ved udgangen af september.
/ritzau/