Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
I dag slår Lidl Danmark dørene op til Europas grønneste dagligvarebutik. Den nyopførte butik ligger på Sjælør Boulevard i Københavns sydvestkvarter og er den første dagligvarebutik i Europa, som modtager den anerkendte og eftertragtede LEED Platinum-certificering på baggrund af en lang række klimavenlige løsninger og tiltag.
Klimavenlige løsninger overalt
Alt i den nye butik, lige fra mursten og belysning til indkøbsposer og parkeringsplads, er valgt ud fra en ambiti-on om at skabe Danmarks mest miljøvenlige dagligvarebutik. Det betyder blandt andet, at butikken udeluk-kende forsynes med energi fra vedvarende energikilder og ikke er koblet på fjernvarmesystemet.
?Vi har virkelig forsøgt at udfordre os selv i hele processen for at gå så langt som overhovedet muligt i klima-ets navn. Hertil kommer, at flere af de klimavenlige tiltag faktisk er en god forretning. Det betaler sig rent faktisk for os at minimere strømforbruget, producere strøm på taget og genanvende regnvand. Den nye butik er et pilotprojekt, men tanken er, at vi vil bruge erfaringerne fremadrettet, og sandsynligvis implementere nogle af tiltagene i vores andre butikker,? siger administrerende direktør, Finn Tang, fra Lidl Danmark.
Første dagligvarebutik i Europa med eftertragtet certificering
?Lidls nye butik i Valby er ikke bare den grønneste butik i Danmark. Butikken er faktisk det eneste retail-byggeri i Europa, der er LEED Platinum certificeret. Det er den højeste certificeringsgrad inden for bæredygtigt byggeri og vidner om, at Lidl ikke er gået på kompromis med noget,? siger chefspecialist Per Haugaard fra rådgivningsvirksomheden COWI, der er ansvarlig for LEED-certificeringen i Danmark.
Lidl vil inspirere til en grønnere verden
Den nye butik på Sjælør Boulevard er et pilotprojekt, hvor Lidl fremover vil teste nye, innovative og klimaven-lige tiltag og inspirere andre til at bygge bæredygtigt. Samtidig ønsker Lidl at gøre det nemmere for kunderne at leve klimavenligt. Der er derfor opsat ladestationer til el-biler og el-cykler på parkeringspladsen og info-skærme i butikken, som giver kunderne information om tog- og bustider.
Lidl har også lavet bedre plads til parkering af cykler og ladcykler på parkeringspladsen. Tanken er, at tiltagene skal give flere lyst at vælge cykel, bus eller el-bil, når de køber ind. Lidl håber, at kunderne vil tage godt imod den nye grønne butik, og håber, at initiativerne vil inspirere andre i detailbranchen til at tænke bæredygtighed ind i byggeri og drift.
Medvirkende: Per Haugaard, chefspecialist, Building, COWI A/S
Lone Loklindt (RV), Fmd. Folketingets miljøudvalg
Lars Ørtoft, bygningsingeniør / CEO Ørtoft A/S
Lykke Abildgaard, pædagogisk leder Sjælør Fritidscenter
Finn Tang, Adm. dir, Lidl Danmark
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.