De 27 EU-lande skal formentlig snart til at borde skibe og fly, der mistænkes for at transportere våben til Syrien. For skibes vedkommende gælder det også, selv om det ikke lægger til havn, men bare sejler igennem et EU-lands territorialfarvand.
Det ventes EU's udenrigsministre ifølge diplomatiske kilder i Bruxelles at beslutte, når de mandag igen skruer en tak op for sanktionerne mod præsident Bashar al-Assads styre.
Der ventes også at blive føjet yderligere 26 personer og tre virksomheder til EU's sorte liste. Der står i forvejen 129 personer og 49 virksomheder, der nægtes adgang til EU og har fået indefrosset deres midler.
Da sanktionsramte syrere er primært folk med nære forbindelser til præsident al-Assad og folk med fremtrædende positioner inden for militæret og sikkerhedsapparatet.
Blandt de virksomheder, der ventes at bliver føjet til sanktionslisten, er et luftfartsselskab.
Beslutningen om at pålægge myndighederne i EU at inspicere fly og skibe, der mistænkes for at have våben om bord til Syrien, er kontroversiel, især når det gælder inspektioner, når skibene ikke er i havn.
Dels fordi nogle EU-lande frygter ekstra udgifter, og ifølge avisen Wall Street Journal også fordi juraen omkring inspektioner til havs er mindre klar end ved inspektioner, der foregår i havne og lufthavne.
Normalt kræver inspektioner til havs tilladelse fra skibets hjemland, men nogle EU-lande mener at kunne henholde sig til en række undtagelser i FN's charter, der gør det muligt at borde uden forudgående tilladelse.
Den nye runde sanktioner bliver EU's 17 siden urolighederne i Syrien begyndte i marts sidste år.
/ritzau/