Sikkerheden i Københavns Lufthavn er langt fra god nok.
Og selv om inspektører fra EU for et halvt år siden kritiserede lufthavnens sikkerhed, så er der ikke sket nok. Lufthavnen lever stadig ikke op til EU"s sikkerhedsregler.
Derfor er lufthavnen fortsat pålagt en såkaldt artikel 15 procedure - som på godt dansk betyder, at passagerer fra Københavns Lufthavn bliver betragtet, som om de kom fra lande udenfor EU, hvor sikkerheden ikke er ligeså god som indenfor EU.
Rent praktisk betyder det blandt andet, at passagerer, der rejser fra København og mellemlander i et andet land, skal igennem et ekstra sikkerhedstjek.
EU stoler simpelthen ikke på, at det er blevet gjort godt nok i København.
Det lykkedes da også Nyhedsavisen at gå igennem sikkerhedstjekket i Københavns Lufthavn med en ulovlig tåregasspray i håndtasken, uden at den blev opdaget.
Stram op
Selv om EU allerede for halvt år siden bad Københavns Lufthavn om at stramme op, er sikkerheden på linje med et land udenfor EU:
»På det seneste har vi konstateret, at der er sket væsentlige forbedringer,« siger Thorbjørn Ancher, kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen, som har det overordnede ansvar for sikkerheden.
Med henvisning til at artikel 15 ikke er permanent, men midlertidig, siger han:
»Det er vores forhåbning, at vi relativt snart kan skrive til EU, at vi lever op til de regler, der gælder på området.«
Underdirektør i lufthavnen Mogens Kornbo må ikke udtale sig om, hvorfor lufthavnen stadig er pålagt en artikel 15, men siger, at »vi har iværksat en handlingsplan, hvor vi har strammet nogle processer op, som vi følger op med egentest, så vi i dag lever op til myndighedernes krav.«
Men Nyhedsavisen gik uden problemer igennem sikkerhedstjekket med en tåregasspray?
»Vi lever op til myndighedernes krav, og der kan ske menneskelige fejl. Jeg kan fortælle, at vi for eksempel har konfiskeret tre ton lightere fra folk, der havde medbragt mere end én lighter ved sikkerhedstjekket,« siger Mogens Kornbo.