Når en rumænsk lastbilchauffør kører rundt med varer i Danmark, skal han have dansk løn og arbejde efter danske vilkår.
Det var et af de forslag, der tirsdag blev hældt af ned brættet, da Europa-Parlamentet skulle stemme om en række forslag om at stramme reglerne for international transportkørsel i EU.
Blandt de nye tiltag var også en begrænsning af det antal dage, man som chauffør må arbejde uden at holde fri, og et forbud mod at lastbilchauffører kan overnatte i lastbilen, når de holder weekend.
Forslagene blev stillet af Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg, og udvalgets danske medlem, EU-parlamentariker Ole Christensen (S), er "dybt skuffet over", at parlamentet har vendt tommelfingeren nedad.
- Det her havde potentialet til at dæmme op for meget af den sociale dumping, som vi har set på de danske og europæiske landeveje i de sidste mange år. Derfor er det også virkelig ærgerligt, at intet af det bliver til noget, siger Ole Christensen til Avisen.dk
Modstand fra øst
De nye regelforslag har særligt mødt modstand fra østeuropæiske lande som Polen og Rumænien.
- I Østeuropa er arbejdskraft billigere, fordi livet er billigere. Og hvorfor får vi ikke lov til at konkurrere med lønomkostninger?, siger det konservative polske parlamentsmedlem Kosma Zlotowski til Ritzau.
Medlemmer af parlamentet har også sagt nej til Europa-Parlamentets transportudvalgets forslag om at lade lastbilchauffører være omfattet af det såkaldte udstationeringsdirektiv, der sikrer lige løn for arbejdstagere på den samme arbejdsplads.
Hos transportudvalgets danske medlem, Jens Rohde (R), er der dog ærgrelse over, at de nye forslag ikke bliver til noget.
- Det er essentielt, at transportbranchen får sikret ordentlige arbejdsvilkår på et europæisk niveau. Ellers ender vi med, at opbakningen i befolkningen til den frie bevægelighed svinder ind. Det har vi slet ikke råd til, siger han til Ritzau.
Sover i førerhuset
Ifølge Ole Christensen (S) er afvisningen af de nye tiltag med til fortsat at bane vejen for "usle arbejdsforhold" for europæiske lastbilchauffører.
- Med de nuværende regler ser vi chauffører, der tilbringer deres weekend i førerhuset på deres lastbiler. Det er dybt forkasteligt, at den slags kan foregå, siger Ole Christensen.
- Man ville jo aldrig tillade fabriksarbejdere at sove på en madras i fabrikshallen, når de har fri, afslutter han.