McDonald's

Et populærkulturelt ikon fylder 50

En Big Mac har været på menukortet i et halvt århundrede. Den kom til verden i et våbenkapløb mellem to burgerkæder i Pittsburgh. Den kom sejrrigt ud og har siden underlagt sig hele verden
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Big Mac blev opfundet i 1967 af Jim "MJ" Delligati, som drev et par McDonald's restauranter i Pittsburgh-området. Delligati skabte en dobbelt cheeseburger, som han peppede op med salat, små stykker løg, pickles og en særlig sauce, som han selv sammensatte. Burgeren var en konkurrent til en lokal burgerkædes nye burger, Big Boy.

I begyndelsen hed Delligatis nye burger Big Attraction og senere igen Blue Ribbon Burger efter den blå-stribede papring, der blev sat omkring burgeren, før den blev pakket ind i papiremballagen.

Det var først da en ung, kvindelig ansat i McDonald's hovedkvarter fandt på navnet Big Mac, at klassikeren for alvor blev født.

Fast holdepunkt

I 1967 kunne man kun få den store burger i Delligatis tre restauranter i omegnen af Pittsburgh. Men Ray Kroch, der i årtier stod i spidsen for og udviklede McDonald's til den virksomhed, vi kender i dag, var lige så vild med Delligatis opfindelse som kunderne og satte den i 1968 på menukortet over hele USA. Og siden da har en Big Mac været det faste holdepunkt for burgerelskere på menukortet, når nye tendenser og modeluner er kommet og gået.

En væsentlig del af Big Mac'en, som aldrig er blevet ændret, er den "hemmelige" sauce, som er med til at give burgeren den karakteristiske smag. I 45 år kendte ingen opskriften ud over de få udvalgte leverandører, der producerede den for McDonald's, indtil den endelig blev afsløret i 2012. "Hemmeligheden" er kort og godt en god mayonnaise, sennep, vineddike, hvidløg, løg, paprika og relish.

Saucen er fast bestanddel i alle verdens Big Mac's. Men der findes lokale afarter af burgeren, som du kan møde, hvis du tager en tur jorden rundt.

I Indien er bøffen i varianten Maharajah Burger eksempelvis skiftet ud med kylling, fordi koen er et helligt dyr. I Israel findes en Kosher Big Mac uden ost. Og i Japan kan du sætte tænderne i en Giga Big Mac, som indeholder tre gange mere kød end en almindelig Big Mac. I Danmark er en Big Mac i 2018 som en Big Mac i 1967.

Big Mac indeks

Big Mac spiller også en interessant, verdensøkonomisk rolle.

Det finansielle magasin The Economist udviklede i 1986 Big Mac indekset. Prisen på burgeren bruges som udgangspunkt for at sammenligne forskellige landes valutaer ud fra en forestilling om, at en amerikansk dollar skulle kunne købe den samme mængde varer i alle lande. Indekset bliver offentliggjort hvert år og anses som en brugbar indikator for verdensøkonomien. Den billigste Big Mac kan du købe i Ukraine, mens du skal have flest penge op af pungen, hvis du er i Schweiz. Danmark er på 7. pladsen.

I dag kan du købe en Big Mac i flere end 100 lande. I USA anslås det, at der bliver solgt 17 Big Macs i sekundet og dermed flere end en halv milliard af den kendte burger om året.

Opfinderen Jim Deligatti nåede heldigvis at opleve dobbeltburgerens utrolige popularitet, og han hævdede selv, at han spiste mindst en Big Mac hver uge. Jim Deligatti døde i 2016 98 år gammel.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.