Spændende. En god idé. Ja ligefrem en nødvendighed.
Opbakningen fejler ikke noget blandt Århus erhvervsliv, når talen falder på planerne om en ny multihal med plads til 20.000 tilskuere i Århus. Men hvem, der skal betale, er det straks sværere at få et svar på.
»Byen råber og skriger på en multihal, og den skal bygges nu, hvis vi skal fastholde Århus position som et kulturelt tilløbsstykke i Jylland, inden de kommer for langt med planerne om storhaller i Horsens og Herning,« siger Alan Rasmussen, der er formand for Århus City Forening.
»Jeg har dog ikke hørt om nogle, der er interesserede. Men mon ikke de nok skal komme? Det kan sagtens vise sig at være en god forretning,« siger han.
»Men det bliver ikke den lille grønthandler, der skyder 10.000 kroner i projektet, der får det til at løbe rundt. Det kræver en stor investor, der skyder flere millioner ind,« fastslår han.
De andre må betale
I går såede flere eksperter i Nyhedsavisen tvivl om, hvorvidt projektets økonomi kan løbe rundt uden store kommunale tilskud. Driften af en multihal er nemlig dyr – og det er kun sjældent, at man vil kunne fylde hallen med 20.000 tilskuere. Derfor er det nødvendigt, at pengestærke investorer fra erhvervslivet er med i projektet, mener eksperterne.
Kulturrådmand Flemming Knudsen (S), der er varm fortaler for projektet, har antydet, at flere erhvervsfolk har erklæret sig villige til at skyde penge i en multihal. Men heller ikke hos foreningen Erhverv Århus kender man til interesserede investorer.
»Det er altid en kamp at få de handlende til at skyde penge i sådanne projekter. Alle er jo begejstrede ved tanken om, at der kommer turister, som fylder hoteller og restauranter. Men alle synes altid, at det er de andre, der må betale,« siger Peter Kjær, der er formand i Erhverv Århus.
Han mener dog, at projektet kunne være interessant for en bredere kreds af investorer.
»For et større konsortium, der er villig til at investere millioner i driften af hotel eller restaurant, kan det sagtens på længere sigt blive en rigtig god forretning,« siger han.
Skal forretningen blive god, kræver det dog, at man kan tiltrække de helt store sportsarrangementer og musiknavne:
»Og det afhænger jo af hvorvidt, man har de rette folk ved roret,« siger Alan Rasmussen.