Forsikringsmarkedet er udfordret af faldende priser på bilforsikringer og nye markeder. Derfor bruger de en række "smarte" kneb til at sælge dig tryghed - uanset om du har brug for den eller ej.
Derfor er det i stigende grad op til dig som forbruger at gennemskue, hvad du egentlig betaler for, og om det overhovedet er nødvendigt for dig.
- Forsikringsbranchen forsøger jo at finde nye områder, som de kan forsikre. De går også nye distributionsveje for at nå potentielle nye kunder. Det betyder, at de eksempelvis ser en mulighed i et samarbejde med butikker, således at deres ekspedienter kan sælge forsikringer, der egentlig stammer fra et forsikringsselskab, siger Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Fokus.
Når du bliver tilbudt en ekstra forsikring på din nye mobiltelefon eller computer er det altså sandsynligvis forsikringsbranchen, der forsøger at komme i kontakt med dig ad nye veje.
Problemet er bare, at skulle de gennem en anden virksomhed lykkes med at sælge dig en forsikring på elektronik, der i forvejen er dækket af din egen forsikring, snyder du dig selv.
- Når du anmelder noget til forsikringen, skal du oplyse, om du har forsikringer andre steder. Har du det, tjekker de, om du er dobbeltforsikret, og er du det, får du ikke dobbelt erstatning. Tværtimod deler de regningen. På den måde lever de på forbrugernes uvidenhed, siger Anders Valdemar Juhl, der er uvildig rådgiver og forsikringsmægler for firmaet Uvildigraad, til Ritzau Fokus.
Ifølge ham er den salgsstrategi lidt af et problem for forbrugeren, for vi har nemlig en tendens til at overforsikre os selv.
- I stedet for at undersøge, om vi ikke allerede har en forsikring på området, har vi en tendens til at sikre os ved at tegne en ekstra forsikring på vores nye telefon, kæledyret eller en ekstra rejseforsikring, siger han.
Derfor bør man tjekke sine forsikringer mindst hvert tredje år. Ikke bare for at se, om man er dobbeltforsikret, men også for at se, om man kan få en bedre pris et andet sted. Kan man det, kan man presse sit forsikringsselskab i pris.
- Man skal huske på, at det koster dem penge at miste dig, og at det koster dem penge at skaffe en ny kunde i stedet. Derfor er de langt hen ad vejen interesseret i at beholde dig.
Tjek alle dine forsikringer hvert tredje for at se, om de stadig dækker dine behov, og om du kan finde dem billigere andetsteds.
Når du er i gang, kan du passende også tjekke mobilselskabet og banken for pris og kvalitet.
Tjek om din arbejdsplads eller fagforening tilbyder en forsikringspakke. Den vil ofte være billigere.
Overvej også, om du ikke ville spare penge ved at have en selvrisiko.
Kilde: Uvildigraad.dk
/ritzau/FOKUS