Hos Enhedslisten glæder man sig over, at Trafikstyrelsen har fundet sikkerheden i DSB's daglige drift med IC4-togene tilfredsstillende.
Men selv om der for nu er givet grønt lys, så er sidste vers formentlig ikke sunget i IC4-sagen, mener Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.
- Vi bliver ved med at holde øje med IC4-togene, fordi de stadig indgår i DSB's materielle strategi. Så derfor bliver vi fortsat nødt til at holde skarpt øje med dem, da der før har været problemer med togene, siger ordføreren.
Det er Trafikstyrelsen, der har besluttet, at DSB fortsat kan bruge IC4-togene. Beslutningen kommer efter, at DSB torsdag afleverede en risikovurdering af toget, som er foretaget af en svensk jernbaneekspert.
- Den uvildige risikovurdering, som vi har modtaget, er meget klar. Den udtaler, at der er et meget højt sikkerhedsniveau for driften af IC4, og at de forholdsregler, som DSB har taget, er tilfredsstillende for en sikker drift, erklærer vicedirektør i Trafikstyrelsen Jesper Rasmussen i en pressemeddelelse.
På trods af en vis skepsis om IC4-togene påpeger Henning Hyllested, "at det selvfølgelig kun er glædeligt, at Trafikstyrelsen er kommet frem til, at DSB har styr på sikkerheden i forhold til togene".
- Nu har Trafikstyrelsen, som er sikkerhedsmyndigheden, vurderet, at der er styr på sikkerheden, og det kan man trods alt kun glæde sig over, uddyber trafikordføreren.
Trafikstyrelsen havde bedt DSB udarbejde rapporten, efter at det for halvanden måned siden kom frem, at toget i flere tilfælde har haft problemer med revnede aksellejekasser, hvilket i yderste konsekvens kan føre til afsporing af toget.
I alt er revnerne registreret fire gange på IC4-tog og én gang på IC2, som er lavet af samme producent.
Trafikstyrelsen oplyser, at DSB i den kommende tid skal finde årsagerne til bruddene, så man kan løse problemet og overgå til en mere normal inspektionshyppighed.
/ritzau/