Frygten for at rykke ned og dermed gå glip af den historisk store tv-aftale, Premier League har indgået fra næste sæson, fik de engelske bundklubber til at spendere store beløb på transfervinduets sidste dage.
Også de øverste klubber i den næstbedste engelske fodboldrække brugte store summer på spillere, som de håber kan føre deres klubber til oprykning.
Konsulentvirksomheden Deloitte har lavet en analyse, der viser, at de seks nederste klubber i Premier League-tabellen tilsammen brugte mere end halvdelen af det samlede beløb for spillerindkøb i januar. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
- Denne januar er forbruget blevet drevet frem af klubberne i den nederste halvdel af tabellen, siger Dan Jones, der er partner i Deloitte's Sports Business Group, til Reuters.
De seks nederste klubber brugte 90 millioner pund ud af det samlede beløb på 175 millioner pund, der blev brugt af klubberne på spillere i januar. I 2015 brugte de nederste seks klubber mindre end 20 procent af det samlede beløb.
- Den forjættede nye tv-aftale for Premier League-klubberne fra næste sæson og i årene frem har drevet de nederste klubber til at bruge penge for at undgå nedrykning, siger han.
I den næstbedste engelske række, The Championship, stod de seks øverste klubber for 70 procent af forbruget på nye spillere.
Premier Leagues tv-aftale fra 2016-2019 er 5,1 milliarder pund værd. Den vil forgylde klubberne i den bedste engelske række.
I den nye aftale vil der blive transmitteret live fra 168 kampe per sæson. Det betyder, at gennemsnitsprisen for at transmittere en kamp i Premier League er på 102 millioner kroner eller omkring 1,135 millioner kroner per minut.
/ritzau/