Seks om dagen lyder en kendt kampagne, der skal få os allesammen til at spise mere frugt og grønt.
Men skulle man tro fødevareproducenten Unilever er der mulighed for at skyde genvej til det sunde liv, hvis man skyller drikken Knorr Vie ned. I store reklamer blev energidrikken sidste år lanceret med budskabet om, at 100 milliliter erfaringsmæssigt svarer til 200 gram frugt og grønt . Nu har fødevaremyndighederne kendt markedsføringen ulovlig og beordret drikken af hylderne, hvis ikke markedsføringen ændres.
- Produktet blev markedsført med store bannerreklamer og annoncer i dagblade over hele landet. Så nu har rigtig mange danskere troet, at de fik dækket en stor del af deres daglige behov for frugt og grønt med dette produkt, og det er altså ikke andet end et glas juice, siger fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Camilla Udsen.
Også smør-produktet Becel proactiv skal trækkes tilbage på grund af falsk markedsføring, Det er blevet markedsført med løfter om, at det kan sænke kolesteroltallet, og det er ulovligt, da man ikke må reklamere for en fødevare som et lægemiddel.
Unilever, som står bag både Knorr Vie og Becel, er meget harm over afgørelsen fra Fødevareregion Øst, som allerede er blevet anket til Fødevarestyrelsen.
- Det er vores faste politik, at markedsføre alle produkter i fuld overensstemmelse med lovgivningen. Det er også tilfældet med Knorr Vie og Becel proactiv. Derfor undrer vi os meget over den aggressive fremfærd fra regionens side, siger administrerende direktør i Unilever Danmark Hans Christensen i en kommentar.
Selvom selskabet er uenig med Fødevareregion Øst vil det nu ændre markedsføringen af Knorr Vie.
- I forhold til Becel proactiv er regionens krav om at trække vores produkter ud af handelen helt ude af proportioner. Becel proactiv er et sikkert produkt, som er godkendt under både dansk og EU lovgivning. Det er derfor også helt uacceptabelt, at Fødevareregion Øst med sit påbud tager forbrugerne som gidsler, udtaler Hans Christensen.