Flyselskabet Ryanair har efter blot tre uger i Danmark to retssager kørende. I dag blev en af sagerne behandlet ved byretten i København, og nu står det klart, at begge Ryanairs sager trækker ud.
Sagen i byretten handler om, at Ryanair vil have et forbud mod, at bagageportører i Københavns Lufthavn chikanerer flyselskabet.
Efter at dommer Bodil Toftmann havde hørt på vidner hele torsdagen i den sag, stod det klart, at sagen kræver endnu et retsmøde. Det bliver den 11. eller 26. maj, hvor dommeren agter at træffe en afgørelse.
Den anden sag, som involverer Ryanair, foregår i Arbejdsretten. Den handler om, at LO-fagbevægelsen vil sikre sig, at den lovligt kan føre en lammende konflikt mod Ryanair, som pure afviser at tegne overenskomst. Det næste møde i denne sag bliver 12. maj, hvor den formodentlig ikke bliver afsluttet.
Spørgsmål om sikkerhed
Sagen i byretten har afsæt i, at der onsdag den 18. marts var en aktion i Københavns Lufthavn. Aktionen gjorde, at Ryanairs første flyvning fra lufthavnen blev forsinket med tre timer.
Advokater for Ryanair forsøgte i dag at overbevise dommeren om, at forsinkelsen ikke bare voldte Ryanair besvær, og kostede koncernen penge. Men at sikkerheden for både fly, passagerer og andre flyselskaber blev bragt i fare.
Ryanair havde til den ende fået fløjet selskabets sikkerhedschef, Carol Sharkey, til København. Hun bedyrede i sit vidneudsagn, at der var en masse risici forbundet med at have de omkring 80 demonstranter gående rundt om flyet.
- Demonstranterne bragte ikke alene flyet i fare. De bragte også sig selv i fare. Blandt andet er der risiko for, at mennesker kan blive suget ind i jetmotorerne, når de bliver startet op, sagde Carol Sharkey.
Der var dog ikke nogen, der kom til skade den dag i lufthavnen. Og ifølge sikkerhedschef i Kastrup, Jonnie Müller, var der heller ikke nogen grund til at ringe med alarmklokkerne.
Johnnie Müller oplyste, at hans sikkerhedsvagter umiddelbart ikke havde bedt demonstranterne om at fjerne sig helt fra det parkerede fly. Demonstranterne havde blot fået at vide, at de skulle holde sig bag den røde sikkerhedslinje rundt om flyet.
Vil have SAS og klub stillet til ansvar
Advokaterne for Ryanair forsøgte også at overbevise dommeren om, at Ekspeditionsarbejdernes Klub (en klub for bagageportører hos SAS Ground Handling) havde haft en finger med i planlægningen og gennemførelsen af aktionen 18. marts.
Her blev talsmand for demonstranterne og kasserer i Ekspeditionsarbejdernes Klub, Ole Johansson, afhørt som vidne. Han afviste imidlertid al tale om, at han havde været med til at planlægge aktionen.
Han fortalte, at han selv havde valgt at være med ude og demonstrere ved flyet. Men at han og ingen andre af bagageportørerne agtede at gøre det igen.
SAS Ground Handling med 1.600 fuldtidsansatte er også indklaget i sagen, da Ryanair vil have selskabet til at medvirke aktivt til, at Ryanair ikke fremover bliver chikaneret.
Direktøren for SAS Ground Handling, Hans Henrik Spangenberg, fortalte i retten, at han blev overrasket over aktionen 18. maj. Og at han efterfølgende havde indskærpet over for alle ansatte, at de ikke må færdes ved flyene, medmindre det er for at arbejde.