De gule og blå havnebusser i Københavns Havn har hidtil vist sig at være en rigtig dårlig forretning. Regnestykket for 2006 hedder: Indtægter: 5,4 millioner kroner. Udgifter: 10,6 millioner kroner.
Dermed ligner havnebusserne hullede plimsollere, der kun lige holdes oven vande, fordi kommunen spartler hullerne ud med et millionbeløb fra skatteborgernes lommer.
Alligevel vil De Konservative med Venstre og Dansk Folkeparti som medforslagsstillere nu forlænge havnebussernes rute med stoppesteder ved Fisketorvet og Islands Brygge og indsætte én ekstra havnebus.
»Vi mener, at der er rigtig store muligheder i havnebusserne. Ved at indsætte flere hurtigbåde, flere stop og hyppigere afgange vil havnebusserne udgøre et fornuftigt alternativ til den øvrige kollektive trafik. Erfaringer fra S-togene viser, at jo flere stop de har, jo større er interessen for at bruge dem,« siger Jakob Næsager (K).
De tre partiers forslag blev diskuteret på borgerrepræsentationsmødet i aftes, og hvis alt går efter planen, sejler der ikke længere to, men derimod tre havnebusser i København efter sommerferien. Med flere stop og flere havnebusser er det målet at øge passagertallet med 60 procent.
Ny bus er velkommen
Også Arriva, der står for driften af de to eksisterende havnebusser, er positive over for idéen.
»Vi ville sagtens kunne løfte opgaven, og vi mener, at der både er behov for og plads til en udvidelse af ruten. De økonomiske facetter omkring en udvidelse er et mindre forhandlingsspørgsmål mellem myndighederne og os, så det ser vi ikke som noget større problem,« siger Morten Starup, kommunikationskonsulent hos Arriva.
Tanken om at forlænge havnebussernes rute er ifølge Jakob Næsager led i en flertrinsplan, som skal medvirke til at udnytte Københavns unikke muligheder på og omkring vandet. En cykelsti rundt om havnen og en kommende udvidelse af den kollektive trafik til havneområdet er bare nogle af de tiltag, der skal få københavnerne til at vælge vandvejen, og som skal udvikle den kollektive trafik.
På kort sigt vil forlængelsen som sagt blive løst af én ny båd, men Jakob Næsagers planer er større.
»Nu gør vi ikke det her med hovedet under armen. Vi undersøger selvfølgelig mulighederne nøje. Men på sigt kunne man sagtens forestille sig, at vi havde mange flere havnebusser i København,« siger han.