Hun holder sig godt, den rapkæftede blomsterpige med det grimme sprog. Eliza Doolittle blev født den 15. marts 1956 på Broadway, og på fredag fejrer hun en lettere forsinket 50-års fødselsdag i Musikhuset. Denne gang i skikkelse af den engelske skuespillerinde Polly Tierny, der lige som resten af holdet er håndplukket af kapelmester og teaterproducent Mikkel Rønnow.
»Jeg er helt vild med Polly, og jeg er overbevist om, at hun er den perfekte til rollen. Vi har castet over 300 personer, og hun er lige i øjet,« siger 32-årige Mikkel Rønnow med en begejstring, som var det hans første projekt nogensinde.
Bestemmer det hele selv
Og det er det på sin vis også, for selvom han i fire år har lavet musicals sammen med Stig Rossen, er det første gang, at han selv står med hele ansvaret.
»Jeg har lavet over 20 musicals, og jeg stoler på, at min kvalitetssans er temmelig veludviklet, men selvfølgelig er det da specielt. På den ene side er det hårdt at skulle forholde sig til alt fra det kunstneriske til logistikken, men fordelen er på den anden side, at jeg bestemmer det hele selv,« fortæller Mikkel Rønnow, der blandt andet har bestemt, at stykket skal foregå på engelsk.
»Nu er det jo et stykke, der handler om det engelske sprog, så jeg synes, det er oplagt. På den måde har jeg samtidig kunnet caste folk fra England, og der er talentmassen ubeskrivelig stor, fordi musicalscenen er så stor derovre,« siger Mikkel Rønnow. Stykkets instruktør, Mark Clements, har også britisk pas, og han deler Rønnows begejstring.
»Jeg har set dette stykke mange gange i forskellige opsætninger, og det har aldrig rigtig fanget mig, fordi aldersforskellen mellem de to hovedpersoner altid er så stor, at et kærlighedsforhold har virket forkert. Men Mikkel har valgt de helt rigtige skuespillere, hvor aldersforskellen ikke er så stor, og jeg tror, det bliver fantastisk godt,« siger Mark Clements.
Mere anerkendt i England
I England er musicalgenren noget mere anerkendt end i Danmark, og blandt andet sættes der jævnligt musicals op på Royal National Theatre i London.
»Når en musical er lavet godt, er det fuldt ud på højde med teater, ballet og opera. Jeg så gerne, at musicalgenren blev den fjerde kunstart,« siger Mikkel Rønnow, for hvem der er mere end blot genrens omdømme på spil. Han har nemlig selv kastet mange penge i projektet, og selvom han ikke vil sige, hvor stort beløbet er, lægger han ikke skjul på, at det er knald eller fald.
»Der er tale om et tocifret millionbeløb, så lidt forenklet kan man sige, at der er to muligheder: Enten kommer jeg til at tjene millioner, eller også bliver jeg meget fattig,« siger Mikkel Rønnow.