Et stenkast fra Amalienborg ligger frokostrestauranten Café Toldboden. Her serverer ægteparret Per og Jytte Winther-Andersen hver dag dansk smørrebrød for kvarterets mange forretningsfolk. Café Toldboden har altid fået glade smileyer, når Fødevarestyrelsen har været forbi. Indtil for et par uger siden.
22. januar udløste Fødevarestyrelsens besøg på Café Toldboden en bøde på 10.000 kroner og en sur smiley.
»Jeg har altid sat en ære i at have orden i tingene. Nu skal jeg pludselig klandres for ikke at kunne mit arbejde og være kriminel,« siger Per Winther-Andersen.
Flere sure smileyer
I 2007 blev der uddelt over dobbelt så mange sure smileyer til caféer og restauranter end i 2006.
»Vi oplever, at stigningen i de sure smileyer skyldes, at Fødevarekontrollen nu fokuserer nidkært på papirarbejdet i stedet for at kontrollere fødevarehygiejnen de steder, hvor der virkelig er behov for det,« siger Lone Njor Hulth, direktør i restauratørernes brancheorganisation, Horesta. Det var heller ikke hygiejnen eller fødevaresikkerheden, der var noget i vejen med på Café Toldboden.
Per og Jytte Winther-Andersen havde nogle dokumenter fra restaurantens egenkontrol på kontoret i deres private bolig ¿ og ikke i restauranten, som de skulle efter reglerne.
»Jeg kan godt forstå, at jeg måske skulle have en indskærpelse, der betyder en neutral smiley. Men en bøde på 10.000 kroner og den meget sure smiley er uretfærdigt,« siger Per Winther-Andersen.
Troværdighed over styr
Fødevarestyrelsen mener, at smileyerne fungerer efter hensigten.
»Når vi møder en åbenlys fejl, giver det en sur smiley og en bøde med det samme, hvor det før måske bare gav en løftet pegefinger,« siger kontrolchef Henning J. Knudsen.
Hos Horesta er man mere bekymret.
»Man sætter smiley-ordningens troværdighed på spil, fordi forbrugeren ikke kan vide, om den sure smiley skyldes rotter på gulvet og råddent kød eller mindre fejl i papirarbejdet,« siger Lone Njor Hulth.