Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.
Min far har en velafmålt samling vittigheder, han deler ud af i lystige øjeblikke.
De er ikke alle lige sjove, og nogle af dem har man hørt før.
Min far har tidligere været regnskabschef hos en Fiat-forhandler, så en af dem handler selvfølgelig om biler.
– Audi, det er den med de fem nuller, begynder han.
– Der er da kun fire, siger man, og hopper lige i.
– Nej, der er fem. Fire foran og en bag rattet, bemærker han triumferende.
Jeg kom til at tænke på vittigheden den anden dag, da jeg læste om den ballade, Audi er endt i.
Ikke fordi den tyske bilfabrikant har snydt med, hvor meget deres køretøjer forurener (ligesom Volkswagen kom ud i for nogle år siden – selvsamme koncern i øvrigt) eller fordi grundlæggerne havde tætte bånd til Adolf Hitler.
Næh, Audis brøde er såmænd et reklamefoto.
På fotoet ses en lille pige med solbriller, der spiser en banan, mens hun læner sig op af kølergrillen på en Audi. Et billede, der straks fik internettets mest sensitive tastatursamuraier til at gå (undskyld udtrykket) bananas og beskylde tyskerne for at se stort på både trafiksikkerhed og seksuelt misbrug af børn.
Føreren af bilen kan jo ikke se den lille pige, hvis han pludselig sætter i gang, lød kritikken først, inden hystaderne fik øje på noget endnu værre: At det er en blåstempling af børnepornografi at sælge en bil ved at bruge en ung pige der udøver fellatio på en frugt som billigt blikfang.
Jeg er stor tilhænger af næsten alle afarter af gratis porno, men seriøst, jeg har vendt og drejet det billede uden at få det mindste erotiske ud af det. Jeg kan simpelthen ikke se det.
Det kan Audis ledelse garanteret heller ikke, men alligevel valgte de straks at undskylde og trække reklamen tilbage.
Og det er dem, der er de største nuller i dette tilfælde, for det er fandeme et problem.
Okay, måske ikke et problem i den forstand, at vi skal til at lave borgerforslag og afholde Black Lives Matter-agtige superspreder-demonstrationer, men så i hvert fald en træls tendens, der desværre breder sig.
Sidste uge droppede arrangørerne af en amerikansk filmfestival f.eks. også at vise Arnold Schwarzenegger-filmen ”Kindergarten Cop”, fordi nogle sure mennesker mener, den kriminaliser børn og sætter unødig fokus på de amerikanske unge, de går direkte fra skolen til kriminalitet.
Come on, altså!
Verden er dynamisk og ændrer sig hele tiden. Og ved I hvad? Jeg synes egentlig, det er fint nok at tilpasse vores sprog, tankemønster og dermed opførsel løbende.
Hvis tilpas mange grønlændere bliver kede af, at en is hedder Eskimo eller folk med afrikanske aner bliver stødt over, at en sort kriger danser i TV2-Zulus reklamer, så fuck it, lav det om og kom videre – og æd en anden is eller se en anden tv-kanal, hvis du stadig er arrig.
Men det er ynkeligt og en træls tendens, hvordan selv store virksomheder i stigende grad ryster på hånden, i stedet for at stå fast, når kritikken er under bagatelgrænsen.
For der er en bagatelgrænse.
Og den går langt før Arnold Schwarzenegger – og Audi.
For helt ærligt, hvis du kigger på billedet af pigen og bilen og tænker ”Nøj, den lille, frække, liderlige tøs er da vist lige på nippet til at tage den store, gule tissemand i munden,” så er det altså ikke reklamen, men dig, der bør have trukket stikket.
PS.: Far, bare lige inden du ringer: Jeg ved godt, at den med Audi langt fra er din bedste vittighed. Den passede bare lige ind. Næste gang, jeg skriver noget om grænsehandel, lover jeg at fortælle den med Linse, der skal have sine Paderborn.