Deloitte

En million danskere kigger efter job på internettet

Jobjagt er blevet den nye nationalsport
Kim Domdal
Kim Domdal
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 11. februar 2016

En million danskere eller 38 pct. af den samlede arbejdsstyrke. Så mange danskere holder øje med jobopslag på internettet. De fleste surfer selv rundt efter gode jobtilbud, mens mere end 200.000 har oprettet en særlig søgeagent. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Jobjagt er blevet den nye nationalsport.

- Internettet har gjort det utrolig let at lede efter nyt job. Faktisk er det så let, at næsten fire ud af 10 løbende holder øje med jobopslag. Naturligvis er der en vis portion, der ikke er aktivt jobsøgende. Alligevel kigger mange med i tilfælde af, at drømmejobbet pludselig skulle være slået op, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal.

Ud over den tilfældige jobjagt har mere end 200.000 danskere oprettet en egentlig søgeagent på et jobsite.

- På nettet giver de fleste jobsider mulighed for at oprette faste søgninger på bestemte jobtyper. Dermed får man de mest relevante jobopslag tilsendt direkte på mail. Det gøre mere end 200.000 danskere brug af hver eneste dag. Her er der altså ikke bare tale om tilfældig surfing på nettet, men om mennesker, der aktivt er på udkig efter noget nyt at lave, siger Kim Domdal.

Spørger man danskerne, om de har tænkt sig at søge nyt job i løbet af i år, er det da også næsten hver fjerde, der svarer ja.

- Ikke blot forventer 23 pct. at søge nyt job i år. Et tilsvarende antal har endnu ikke besluttet sig og er altså i venteposition. Det svarer til mere end 1,2 mio. danskere, der potentielt smider en ansøgning i postkassen inden for de næste 10 måneder. Der er ingen tvivl om, at der er gang i jobmarkedet, siger Kim Domdal.

Ifølge Kim Domdal bør alle arbejdspladser derfor have en tæt dialog med de medarbejdere, de gerne vil beholde:

- Med en så omfattende jobjagt må man næsten antage, at de dygtige medarbejdere før eller siden vil lade sig friste. Derfor er man nødt til at have en åben snak om karrieremuligheder på jobbet. Jo mere dialog, des større er chancen for, at de gode folk har lyst til at blive hængende.

Medarbejderne i mediebranchen er de flittigste til at kigge efter nyt job på nettet. Omvendt findes de mest trofaste medarbejdere i ejendomsbranchen og den finansielle sektor.

Fakta:

Kigger du efter nyt job?

Ja, jeg holder øje med jobopslag, fx på internettet: 38 pct.

- herunder: Ja, jeg har oprettet en søgeagent på et jobsite på internettet: 9 pct.

Nej: 55 pct.

Andet/ved ikke: 7 pct.

Har du tænkt dig at søge nyt job i 2016?

Ja: 23 pct.

Ved ikke: 23 pct.

Nej: 54 pct.

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte. Cirka 2,7 mio. danskere var beskæftiget ved udgangen af 2015.

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.