“Se mig, se mig”.
Et dansk firma sender nu en kærlig fuckfinger til ejerne af store benzinslugere og leverer samtidig et lille oprør mod vanvidsbilisterne og de mennesker, der ser bilen som statussymbol og potensforlænger.
Se videoen her:
Afsenderen bag den nye reklamefilm er den danske delebilstjeneste Green Mobility, der udlejer elbiler i syv europæiske storbyer. Nu vil de gerne forsøge at påvirke vores adfærd, når det handler om transport i byerne.
- Bymiljøet er vigtigt for vores trivsel, når vi er samlet på så lidt plads, og i den sammenhæng spiller støj og luftforurening en stor rolle, siger Steffen Frølund, der er Chief Marketing Officer i Green Mobility.
- En service som vores går ud på, at vi med færre biler og færre ressourcer kan få de samme ture af det, når vi deles lidt om det. Og når det så ovenikøbet er el-biler, vi tilbyder, så bliver det forhåbentlig rarere for bymiljøet, lyder det fra Steffen Frølund.
Teleselskabet Call Me har tidligere - med held - forsøgt sig med en “Tal ordentligt”-kampagne. Og det er lidt af den samme filosofi, der ligger bag Green Mobilitys forsøg på at sparke lidt til vores holdninger.
- Hvorfor er det egentlig, at vi som primater har behov for at leve i store flokke og blære os med et ton metal, der udstøder larm. For biler er jo også en form for statussymboler, siger Steffen Frølund, der understreger, at kampagnen er lavet med et seriøst glimt i øjet:
- Når vi laver en kampagne, hvor bilerne gasser op, larmer og siger “se mig”, så er det selvfølgelig for at tage lidt pis på den situation - og måske få folk til at tænke på. om det virkelige er så nødvendigt i forhold til den verden, som vi gerne vil have. Vi vil hellere have folk til at tænke, at det vigtigste er at komme fra A til B, og så måske have et fedt ur eller nogle fede holdninger som statussymbol i stedet for.
Hos Green Mobility er man dog dog klar over, at det kan blive en svær opgave at nå de mennesker, der på daglig basis leverer endnu en omgang vanvidsbilisme til statistikken.
- Vi håber naturligvis på, at vi med kampagnen kan placere en lille trojansk hest i deres bevidsthed, så de næste gang, de træder for hårdt på speederen, måske tænker Green Mobility. Men det er klart, at der nogen, der ligger tættere på ideen om at tænke ansvarligt og bruge el-delebiler, siger Steffen Frølund.
Green Mobilitys el-delebiler findes i Aarhus og København og er derudover til stede i fem europæiske storbyer. Et af de næste skridt for firmaet bliver et indtog på det tyske marked, der er en del af en større vækstplan for den danske delebilstjeneste.