Mange danskere har oplevet at blive ringet op af el-selskaber, som forsøger at kapre dem som kunder.
Nu bliver el-selskabet Go Strøm politianmeldt for at have ringet til 59 forbrugere i perioden fra juni 2021 til september 2021 uden forudgående samtykke fra forbrugerne og for at have vildledt 50 af forbrugerne under telefonsamtalerne.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden, der vurderer, at Go Strøm har vildledt forbrugerne under telefonsamtalerne. Det er blandt andet sket ved at:
give forbrugerne det indtryk, at Go Strøm ringede fra, på vegne af eller i samarbejde med forbrugerens nuværende elselskab,
oplyse forbrugerne om, at de skulle have penge tilbage, eller at de skulle skifte elaftale, selvom det ikke var tilfældet,
tilmelde forbrugerne en elaftale fra Go Strøm uden forbrugernes viden, hvis forbrugerne oplyste CPR-nr. og kontooplysninger, fx fordi forbrugerne troede, de skulle have penge tilbage eller kunne opnå en rabat ved forbrugernes nuværende elselskab,
give urigtige oplysninger om, hvor mange penge forbrugerne kunne spare ved at skifte til Go Strøm.
Go Strøm blev oprettet som selskab i april 2021. Allerede den 23. juni 2021 modtog Forbrugerombudsmanden den første klage over Go Strøms telefonsalg. På blot tre måneder har 59 forbrugere klaget over Go Strøms telefonsalg.
Efter politianmeldelsen af Go Strøm modtager Forbrugerombudsmanden fortsat klager over Go Strøms telefonsalg.
Hvis forbrugerne ikke har givet samtykke til opkaldene, er forbrugerne ikke bundet af eventuelle aftaler. Hvis forbrugerne er blevet vildledt under telefonsamtalerne, kan aftalerne tilsidesættes som ugyldige.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
- Vi får desværre fortsat mange klager over enkelte elselskaber. Telefonsælgerne bruger ofte de samme fremgangsmåder, når de ringer til forbrugerne. Blandt andet lader telefonsælgerne som om, at de ringer fra forbrugerens nuværende elselskab og beder forbrugerne om at oplyse CPR-nr. og kontooplysninger under det påskud, at forbrugerne fx skal have penge tilbage eller flyttes til en anden aftale.
- Men forbrugerne tilmeldes i stedet en elaftale fra et andet elselskab. Der er efter vores vurdering tale om så grov og for nogle af selskaberne også systematisk vildledning af forbrugerne, at det kan være bedrageri, hvis forbrugerne lider et økonomisk tab ved at blive overført til et andet elselskab, siger hun.
- Det er vigtigt, at forbrugerne er klar over, at de ikke er bundet af en elaftale, hvis de ikke har givet samtykke til opkaldet. De er naturligvis heller ikke bundet til aftalen, hvis de er blevet vildledt til at indgå den.
Gode råd til forbrugerne:
Du har 14 dages fortrydelsesret ved telefonsalg. Det betyder, at du kan fortryde aftalen inden for 14 dage efter, at den er indgået. Kontakt Go Strøm skriftligt, fx på mail, og skriv, at du fortryder aftalen.
Er der gået mere end 14 dage har du også flere muligheder for at komme ud af aftalen. Det kan ske, hvis du fx ikke har givet samtykke til at blive ringet op, eller hvis du er blevet vildledt til at indgå aftalen.