Et kvarters undervisning på tre uger, dårlig planlægning af skoledagene og en vikar, der ikke kendte programmet, eleverne skulle undervises i.
Asfaltarbejderen Kim bryder tabu på job: "Jeg blev helt rørt"
Det er nogle af de problemer, som elever på Teknisk Design-linjen ved Syddansk Erhvervsskole i Odense har kæmpet med i en længere periode.
Zarah Jørgensen har læst Teknisk Design i over to år. Hun taler på vegne af resten af sin klasse på 20 elever. Hun mener, at problemerne i undervisningen har hobet sig så meget op, at det har konsekvenser for de studerendes uddannelse.
- Vi føler, at kvaliteten af undervisningen er ramt, fordi vi har én lærer, der har tre klasser samtidig med os. Dette gør, at vi ikke får rettet vores opgaver, og derfor begår vi de samme fejl, hvilket i sidste ende går ud over vores karakterer. Jeg synes ikke, det er fair. Lige nu er vores lærer ikke på skolen, og vi er ikke sikre på, hvornår hun kommer igen, fortæller Zarah Jørgensen til Avisen.dk.
Elevernes kritik falder samtidig med, at interessen for erhvervsuddannelserne er til debat. Det sker efter, at nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at optaget på erhvervsskolerne er dalet med 27 procent siden 2015.
De fynske elevers frustration drejer sig ikke bare om problemerne i undervisningen, men handler også om, at skolens ledelse ikke har reageret på de klager, som eleverne har indgivet.
Avisen.dk er i besiddelse af tre klager til Syddansk Erhvervsskoles ledelse. De strækker tilbage til maj i år, og fremhæver problemer med kommunikationen til eleverne, ligesom at lærere bliver sat til at undervise i fag, hvor de ikke er uddannede.
- I løbet af min tid på skolen har jeg set, at der er blevet sendt fire klager af sted. Eleverne på det forrige forløb på teknisk design-uddannelsen har sendt 14 klager. Det er enormt frustrerende, siger Zarah Jørgensen.
Lærere kunne ikke faget
Syddansk Erhvervsskole kan ikke genkende Zarah Jørgensens udmelding om 14 klager fra det sidste forløb på Teknisk Design-linjen. Skolens ledelse erkender dog, at der har været forsinkelse på tilbagemeldingerne på elevernes klager.
- To ledere har ændret deres indbyrdes opgaveportefølje, og det gav nogle startvanskeligheder. Det er en af forklaringerne. Det skyldes også, at klagerne kommer ind umiddelbart inden sommerferien. Vi skulle selvfølgelig have givet svar for længe siden. Det kan være frustrerende - især til uddannelsesstart. Det er ikke til tilfredsstillende, siger kommunikationschef ved Syddansk Erhvervsskole Lars Havelund til Avisen.dk.
I elevernes klager kan man læse om problemer med vikar-undervisning. Det er beskrevet i en klage fra d. 15. juni i år.
- Derudover har vi haft faget statik (et fag om bygningskontruktion, red.). Dette indsendte vi en klage om tidligere på forløbet, da vi havde fået en vikar, der ikke kunne undervise i statik. Efter at vikaren stoppede med at undervise i det, var der imidlertid ikke sat nogen anden lærer på, står der i klagen.
I klagen står der også, at eleverne mødte til undervisningen, uden at der var sat en ny lærer på. Det lykkedes dog den fynske skole at få en underviser tilknyttet faget, men ifølge klagen havde vedkommende ikke undervist i statik før.
- Det, synes vi, både er urimeligt over for vedkommende, samt ikke godt nok til os, skriver eleverne i deres klage over forholdene.
Kommunikationschef Lars Havelund forklarer til Avisen.dk, at en sygemelding fik skolen til at ansætte en vikar, men at man valgte ikke at forlænge med vedkommende efterfølgende.
- Det er samme dilemma, som der også debatteres i folkeskolen. Vi har en udfordring som skole, når vi oplever et sygdomsforløb, da vi har ikke reserve-lærere klar. Vi ansatte en vikar i en midlertidig stilling. Det giver ikke altid et tilfredsstillende resultat, siger Lars Havelund.
Ledelsen går i dialog
Det ser nu ud til, at eleverne vil få mulighed for at drøfte sagen med skolen. Lars Havelund fortæller til Avisen.dk, at eleverne på Teknisk Design vil blive indkaldt til et møde i morgen, tirsdag.
Her vil ledelsen svare på spørgsmål og forsøge at finde frem til mulige løsninger med eleverne.
- Nu går vi i dialog med eleverne, så de kan komme med deres pointer om, hvad vi kan gøre bedre, siger Lars Havelund, der forklarer, at skolen også er ved at undersøge, om alle elever har fået den undervisning, som de har krav på.