Det er helt i orden, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) vil have fadervor og morgensang indført på alle folkeskoler, men det nytter ikke noget, at man kun sætter fokus på fadervor.
Sådan lyder det fra Danske Skoleelever, efter at undervisningsministeren har slået til lyd for, at folkeskolerne indfører morgensamling med fadervor og salmesang.
"Det er fint, hvis man vil lære eleverne fadervor og salmesang, men så skal man også lære dem, hvordan muslimerne beder til Allah fem gange om dagen og deres ritualer, sådan så man kan lære noget om andres kulturer i stedet for bare at lukke sig inde i sin egen," siger formand Troels Boldt Rømer til Nyhedsbureauet Newspaq.
Troels Boldt Rømer erkender, at eleverne får indblik i de andre religioner i religionsundervisningen. Men han mener, at vi uddanner en generation af kommende verdensborgere, og derfor holder det ikke, at man fokuserer "fuldstændig ensidigt" på dansk kultur.
"Det kommer med globaliseringen, og det må vi indrette os efter. Hvis fadervor skal være et dagligt ritual, så skal man også begynde at bede til Allah og lære de jødiske bønner," siger Troels Boldt Rømer.
I forældreorganisationen Skole og Samfund har man ikke en generel holdning til fadervor. Det må man finde ud af rundt om på skolerne.
"Den enkelte skolebestyrelse skal tage stilling til, hvad der foregår på den enkelte skole. Hver skole har sin kultur, og den måde, som skolebestyrelsen kan sætte sit præg på, er ved at lave principper om tingene, og der kunne det her være et af de emner, man tog op," siger formand Benedikte Ask Skotte til Newspaq.
Hos skolelederne undrer man sig over Haarders melding, men mener ligesom Skole og Samfund, at den enkelte skole selv skal bestemme.
Formanden for Foreningen Skolelederne, Anders Balle, mener ikke, at ministeren tænker på alsidigheden i folkeskolen.
"Vi har religionsfrihed, og folkeskolen skal bygge på ligeværdighed og alsidighed. Hver enkelt skole bør tage nøje stilling," siger han ifølge DR.