Ekstra-forsikring på dit MasterCard, gratis taxa gennem Falck, erstatning for ødelagt fladskærm.
Vi lader os i stigende grad lokke til købe tillægsforsikringer på alverdens ting, skriver Ekstra Bladet.
I 2003 købte vi ekstraforsikringer for 516 millioner kroner. Sidste år købte vi for 835 millioner kroner. Men ofte er det hundedyrt og helt unødvendigt, siger privatøkonomisk rådgiver Kim Valentin fra Finanshuset.
- Det er min overbevisning, at 99,9 procent ikke har brug for de her ekstraforsikringer. Det bliver en minusforretning på længere sigt. Hvis ’worst case’-tabet ikke slår bunden ud af din økonomi, så drop forsikringen, siger Kim Valentin til Ekstra Bladet.
Et kunstigt behov
Forbrugerådet mener, at forsikringsbranchen forsøger at skabe kunstige behov.
- Forsikringsbranchen er kreativ. De finder hele tiden på nye produkter for at tjene penge, siger Anne Dehn Jeppesen, jurist i Forbrugerådet.
Falck er - ligesom andre forsikringsselskaber - storleverandør af de mindre ’unødvendige’ forsikringer. Og det er man ikke bange for at indrømme.
- Jeg er enig i, at det ikke nødvendigvis er økonomisk rationelt at købe et Falck-abonnement. Men man betaler også for trygheden og den bekvemmelighed, der er ved det, siger Falcks kommunikationsdirektør Louis Honoré.