Ekstra Bladet lokkede muligvis Rohde i fælde

TV2-radiodirektøren Jens Rohde er sendt hjem og har bragt sig selv tæt på en fyring. Ifølge TV 2-direktør kan Rohde muligvis være lokket i en fælde af Ekstra Bladet, da han udtalte sig om Sass Larsens påståede spionage for Venstre.

• Debat om spion-sag på Ekstra Bladet
• Fogh kan ikke bekræfte spion-historie
• Trads: Velkendt rygte at Sass var spion
• Thorning kræver undskyldning fra Ekstra Bladet
• Rohde: Sass Larsen var spion for Venstre
• Lykketoft afviser spionage
• TV 2-direktør sender Rohde hjem
• S-koryfæer: Henrik Sass er dum og doven

Det står ifølge TV 2-direktør Anders Kronborg i dag klart, at den tidligere Venstre-mand og nuværende direktør for TV2 Radio, Jens Rohde, aldrig skulle have udtalt sig, da Ekstra Bladets chefredaktør Bent Falbert ringede til ham fredag.

- Han skulle bare have sagt ingen kommentarer, siger Anders Kronborg, der i løbet af de kommede døgn skal beslutte, hvorvidt han skal fyre Jens Rohde for at udtale sig om Henrik Sass Larsens (S) påståede spionage for Venstre under valgkampen i 2005.

Men nu er TV2-chefen er kommet i tvivl om, hvorvidt Jens Rohde er ophavsmand til historien eller bare begik den dumhed at udtale sig.

Noget tyder nemlig på, at Jens Rohde blev lokket i en journalistisk fælde af Bent Falbert, mener Kronborg.

- Sagen her bliver mere og mere mystisk. Jens Rohde har nemlig over for mig forklaret, at han blev præsenteret for sagen sådan, at Lars Løkke Rasmussen og Claus Hjort Frederiksen allerede havde bekræftet historien om Henrik Sass Larsen. Derfor havde han kun valget mellem at beskylde de to for at lyve eller tilslutte sig deres udtalelser. Nu har jeg imidlertid læst Ekstra Bladets historie, og her bekræfter Lars Løkke Rasmussen og Claus Hjort Frederiksen sådan set ikke noget. Så måske er sagen, at Jens Rohde blev lokket i en fælde af Ekstra Bladet, siger Anders Kronborg til Avisen.dk.

Han oplyser, at han først vil beslutte, hvorvidt Jens Rohde skal fyres, når valget er overstpet på tirsdag den 13. november.