Ekstra Bladet har slettet spindoktorbevis
Tidligere skatteminister Troels Lund Poulsens spindoktor Peter Arnfeldt har ikke nær så hårde beviser i mod sig, efter det er kommet frem, at båndoptagelser er blevet slettet. Foto: Scanpix/Casper Christoffersen
Ekstra Bladet har slettet bevis for, at spindoktor tilbød at vise dele af hemmelig afgørelse i skattesagen.

Opklaringen af, hvem der ulovligt lækkede Thorning-familiens skattepapirer umiddelbart før sidste valg, bliver op ad bakke, skriver Politiken tirsdag.

Ifølge Politikens oplysninger har Ekstra Bladet meddelt undersøgelseskommissionen, der tirsdag indleder afhøringerne, at avisen har slettet nogle afgørende bånd med den daværende skatteministers spindoktor, Peter Arnfeldt.

Kommissionen skal tirsdag afhøre den journalist fra Ekstra Bladet, som Peter Arnfeldt angiveligt skulle have tilbudt at vise dele af den hemmelige afgørelse i skattesagen mod Helle Thorning-Schmidts (S) britiske mand, Stephen Kinnock.

Men da journalisten ifølge hans egen forklaring ikke måtte se hele afgørelsen, kom der aldrig en artikel ud af dialogen i 2010 med spindoktoren for daværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V).

Året efter dukkede skatteafgørelse op i dagbladet BT. Og i december 2011 afslørede Ekstra Bladet Arnfeldt som avisens egen kilde.

Ekstra Bladet kan imidlertid kun redegøre for samtalerne ved hjælp af journalistens notesblok og hukommelse, skriver Politiken.

Ifølge avisens redegørelse til undersøgelseskommissionen har der eksisteret optagelser, men de findes ikke længere.

Derfor kan det blive påstand mod påstand mellem Ekstra Bladet og spindoktoren, siger pressejurist ved Danmarks Journalisthøjskole Oluf Jørgensen:

- Det havde været overbevisende, hvis Ekstra Bladet havde kunnet fremlægge lydfiler i undersøgelseskommissionen. Det siger sig selv, selv om bånd også kan manipuleres.

- Nu afhænger det af forklaringerne, og hvilken troværdighed kommissionen tillægger de enkelte vidner, siger han til Politiken.