150 procent. Så meget er andelen af kunder, der har brug for psykologhjælp hos forsikringsselskabet Skandia vokset siden 2007.
Det skriver Fyens Stiftstidende.
Samme billede tegner sig hos Codan omend i en lidt mindre målestok. Her er tallet 50 procent.
Både hos Skandia og Codan peger de på, at årsagen til stigningen, som så meget andet i disse år, blandt andet kan føres tilbage til finanskrisen, der øger presset på arbejdspladserne.
- Vi kan se, at der i virksomheder med fyringsrunder, er en større del af medarbejderne, der besøger psykologen, end i virksomheder, der undgår fyringer, fortæller sundhedsdirektør i Skandia, Anette Damgaard til Stiftstidende.
- Men det er kun den ene del af forklaringen, mener chef for forretningsudvikling hos Codan Care, Morten Jepsen.
Han peger på, at det ikke længere er tabu at gå til psykolog.
- Det er populært at sige, at man ser en psykolog, fordi det udstråler, at man tager hånd om sig selv, siger han til Fyens Stiftstidende.
Samtidig bliver der sat lighedstegn mellem succes og det at gå til psykolog, fordi psykologhjælp signalerer, at man har en travl hverdag, mener Morten Jepsen.
Hos Skandia kalder de stigningen en tendens, der skal tages alvorligt.
- Det har store konsekvenser for både den enkelte og for samfundet. Sygefravær koster os 37 milliarder kroner om året, siger Anette Damgaard.
Morten Jepsen fra Codan spår, at prisen på sundhedsforsikringer vil stige, da han ikke ser tegn på, at udviklingen bremses.
- Ind til videre har vi været i stand til at fastholde pris-niveauet ved at forhandle bedre aftaler på plads med privathospitalerne og lave effektiviseringer i vores skadesafdelingen, siger han.