Den store stigning i antallet af anmeldelser og sigtelser for socialt bedrageri i 2012 skyldes kommunernes øgede fokus på den type sager.
Det mener to eksperter om de netop offentliggjorte tal i en rapport fra Rigspolitiet.
Rapporten viser, at politiet i 2012 har haft mistanke om socialt bedrageri i 736 tilfælde. Det er næsten dobbelt så mange som året før, hvor man registrerede 399 sigtelser - altså en stigning på cirka 85 procent.
- Bare det at kommunerne nu har et fokus, og at de har mennesker ansat til at lede efter socialbedragere, er i sig selv helt oplagt en væsentlig grund til, at man opdager mere, siger forsker fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Mikkel Bo Madsen:
- En meget vigtig grund er, at næsten alle kommuner i løbet af de senere par år har oprettet kontrolgrupper og hjemmesider, hvor man via et link kan indberette mistænkelige ting.
Det er især anmeldelser fra blandt andet borgere og kommuner, som fylder mere. I 2012 var der 747 anmeldelser mod 420 året forinden - en stigning på cirka 78 procent.
Kommunerne har da også pligt til at melde det til politiet, så snart der er mistanke om, at en borger har overtrådt loven, siger juridisk leder for den Sociale Retshjælp, Sarah Sieker Juhlert.
- Dels er kommunerne mere opmærksomme på det. Dels er der mere fokus på det i samfundet og i samfundsdebatten, så almindelige borgere bliver mere vrede og anmelder mere.
Hun henviser til de såkaldte stikkersager, hvor borgerne angiver hinanden til kommunen.
Og jo flere stikkersager, som kommunen af pligt melder til politiet, desto flere sager hos politiet, mener Sarah Sieker Juhlert.
Hun bakkes op af Mikkel Bo Madsen, som dog er usikker på, om stigningen også er udtryk for en reel stigning i bedrageriet:
- Om der så også i det øgede antal sigtelser er flere, som rent faktisk roder sig ud i noget snavs, ved vi faktisk ikke.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.