Ekspert: OL-twitter-regler er begrænsende
Selvom OL-atleterne må bruge Twitter og Facebook, er adgangen til de sociale medier begrænset, mener ekspert.

Under de olympiske lege i London kan atleterne poste, blogge eller tweete lige så tosset, de vil - næsten.

For selvom den internationale olympiske komité (IOC) i sine retningslinjer "aktivt opfordrer" OL-atleterne til at folde sig ud på de sociale medier, er adgangen til de nye medier i virkeligheden stærkt begrænset.

Det mener ekspert i sociale medier og stifter af Social Media Management Academy, Thomas Bigum.

- Det er muligt, IOC går ud og siger, de er positivt stemte, men når man læser efter, synes jeg i virkeligheden, at de er stærkt begrænsende, siger han.

Han peger blandt andet på, at beboerne i den olympiske by skal skrive i "jeg"-form, ligesom der er strenge regler mod at promovere egen sponsor, et produkt eller et brand i OL-perioden.

Ifølge Thomas Bigum har IOC behov for at opretholde de strenge retningslinjer, fordi de nye medier truer OL's eksistensgrundlag.

- IOC har et forretningskoncept, der er på spil, siger han og fortsætter:

- For hvis atleterne begynder at bruge sociale medier og fremhæve deres egne personlige sponsorer, så står IOC pludselig med et kæmpe sportsstævne, hvor alt det, de plejer at tjene mange penge på, bliver mindre værd.

Derfor er det ifølge Thomas Bigum afgørende for de olympiske lege, at arrangørerne bag OL finder på en ny forretningsmodel på længere sigt, for brugen af de sociale medier er svær at begrænse.

For eksempel udnyttede mange OL-deltagere muligheden for at rose deres sponsorer på Facebook lige inden, IOC forbød dem det.

Blandt andet takkede de britiske sejlere Lucy Macgregor, Annie Lush og Kate Macgregor et væld af mærker på deres Facebook-side, før forbuddet satte ind.

/ritzau/