Legetøjsgiganten Lego går igen mod strømmen og kommer med et kanonregnskab for de første seks måneder af 2012. Og sådan har det næsten været gang på gang, siden direktør Jørgen Vig Knudstorp satte sig i direktørstolen.
Han har formået at vende et milliardunderskud tilbage i 2003 og '04 til overskud. Og det er ikke tilfældigt, at netop Jørgen Vig Knudstorp er manden, der fik et skrantende Lego op i fuld omdrejning igen.
- Han er et perfekt match med ejerne - Kirk Kristiansen. Og forholdet mellem dem har været præget af en høj grad af tillid, så Jørgen kunne arbejde og udvikle værdierne i Lego, siger Nikolaj Stagis fra Kommunikationsbureauet Stagis.
Nikolaj Stagis har skrevet bogen Den Autentiske Virksomhed om blandt andre Lego. Og han siger, at Lego-direktøren er gået tilbage til rødderne og har sat fokus på det oprindelige Lego, hvor børnene selv skal konstruere og bygge deres legetøj:
- Man skal holde fast i det, som folk kender - men samtidig skal man eksperimentere, så man ikke går i stå. Og det har Jørgen og folkene omkring ham gjort, siger Nikolaj Stagis og fortsætter:
- Det er jo altid en risiko, når en virksomhed skal forsøge at bevæge sig videre og prøve nye ting.
Lego har blandt andet formået at få fat i pigerne. Med Lego Friends har man ramt lige ned i pigeværelset. Og man har i årets første seks måneder solgt dobbelt så meget af det som forventet.
Om Lego kan holde dampen oppe, tror Nikolaj Stagis:
- Jørgen har i hvert fald været den rigtige til det. Det har også været en læreproces for ham og hele organisationen. Og alvoren for 8-10 år siden ramte så hårdt, at man ikke vil glemme det, siger han.
Lego fik en stigning i resultatet før finansielle poster og skat i årets første seks måneder på 41,7 procent. Overskuddet var på 2,877 milliarder kroner. Samtidig skal man ud og ansætte cirka 1000 nye medarbejdere i 2012 - heraf mange i Danmark.
/ritzau/