Mandag aften indtog den danske restaurant Noma toppen af den gastronomiske elite, da den for tredje år i træk blevet kåret til verdens bedste restaurant.
Succesen skyldes chefkokken Rene Redzepis evne til at skabe enestående, nordisk mad og holde fast i konceptet.
Det mener Nikolaj Stagis, der er ekspert i branding og organisationsudvikling og har fulgt Noma på tæt hold igennem fire år.
- De forsøger ikke at efterligne andre eller tilfredsstille publikum eller anmeldere, men derimod dyrker de deres egen interesse og eget særkende, skriver Nikolaj Stagis, der er direktør for Stagis A/S, i en e-mail.
Ved at kombinere nordisk kulturarv og nordiske råvarer med noget nyskabende og eksperimenterende har René Redzepi fat i nogle fundamentale mekanismer, som enhver virksomhed kan lære af:
Nemlig at opdage noget specielt og videreudvikle det i en unik form, som ikke er set tidligere.
- Nogen sagde, at det var lidt heldigt det første år. Mange tænkte, at det bare ville være en døgnflue, men de lykkes med igen og igen at blive kåret, fordi de faktisk også bliver ved med at rendyrke deres identitet.
- Desuden har Noma en dedikation og vilje til at vinde, som er meget atypisk for danskere - måske ligefrem udansk. Det kan vi fornemme, og det fascinerer os, fortæller Nikolaj Stagis.
Med titlen som verdens bedste restaurant for tredje år i træk skriver Noma historie. Restauranten er den første ud over den nu lukkede, legendariske spanske gourmetrestaurant El Bulli, som har scoret hattrick i konkurrencen.
Det er det anerkendte britiske madmagasin Restaurant Magazine, der har offentliggjort listen over de 50 bedste restauranter i verden.
Kåringen fandt sted ved en ceremoni i London, og hitlisten er blevet til på baggrund af vurderinger fra 800 fremtrædende gastronomer fra hele verden.