Ejbyskolen har nu lyttet til syvårige Camilla Grøndals forældres kritik om, at det var forkert at anbringe hende på et rent tosproget hold.
Sent mandag tog skolen beslutning om at flytte Camilla Grøndal over til holdet med de bogligt dygtige elever.
»Vi er meget glade. Det er virkelig positivt, at skolen nu vælger at høre på vores kritik om Camillas problemer,« siger Henriette Grøndal, der er mor til Camilla Grøndal.
Fra mandag i sidste uge har skolens to 2. klasser været delt i to hold – et for de bogligt dygtige elever og et for de bogligt svage elever.
Henriette Grøndal har kritiseret holddannelsen, fordi Camilla Grøndal dels bliver mobbet i den tosprogede klasse og dels føler sig sprogligt og kulturelt isoleret.
»Vi har lyttet til morens bekymring. Og derfor har vi nu besluttet at flytte Camilla til det andet hold. Men om hun skal være der i alle fag er ikke lagt fast endnu,« siger Ejbyskolens leder, Rene Kaaber.
Skolechef hjalp til
Om det var Henriette Grøndals kritik alene, der fik Ejbyskolen til at rykke sig, eller det nærmere var kommunens skolechef, Jørgen Schaldemoses beslutning, står ikke helt klart.
I hvert fald var skolechefen til møde mandag hos Rene Kaaber.
»Jeg har talt med både moren og Rene Kaaber. Og jeg har bedt dem om at sætte sig ned, tage en snak og finde en anden løsning med hensyn til, hvor Camilla Grøndal skal placeres,« siger han til Nyhedsavisen.
»Fagligt set er det forsvarligt, men jeg må give moren ret i, at det ikke er hensigtsmæssigt socialt set at putte Camilla Grøndal på et rent tosproget hold,« uddyber Jørgen Schaldemose.
Allerede i går, tirsdag, havde Camilla Grøndal således sin første skoledag på sit nye hold.