Egypten: Mediefolk i retten for Mursi-kritik

En egyptisk tv-chef og en redaktør bliver stillet for retten for deres omtale af Egyptens ny præsident.

Den egyptiske statsanklager hiver to mediefolk i retten på anklager om, at de angiveligt har bagvasket og opildnet til drab på Egyptens ny præsident, islamisten Mohamed Mursi.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Tawfiq Okasha, der ejer den private tv-station al-Faraeen, er anklaget for at have "opildnet til drab" på Mursi, siger en talsmand for anklagemyndigheden.

Islam Afifi, der er chefredaktør på avisen al-Dustour, beskyldes for at have trykt "falske oplysninger", der havde til formål at bagvaske Mursi, og som kan "undergrave og destabilisere" Egypten, siger talsmanden.

De to mediefolk vil nu blive stillet for straffedomstolen i den egyptiske hovedstad, Kairo.

Okashas tv-kanal er kendt for sin meget anti-islamistiske linje og for at være i skarp opposition til Mohamed Mursi, der har en mangeårig baggrund i Det Muslimske Broderskab.

Kanalen sender desuden et kontroversielt talkshow, som i sidste uge fik sendeforbud af myndighederne, fordi det ifølge anklagemyndigheden har "opfordret til at dræbe præsident Mursi og vælte regeringen".

Lørdag beordrede myndighederne avisen al-Dustours oplag konfiskeret, fordi der var indløbet klager om, at avisen indeholdt bemærkninger, der blev betragtet som æreskrænkende over for Mursi.

Begge de to anklagede fik søndag forbud mod at rejse ud af Egypten.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.