Langskæggede mænd fra Nakskov og kvinder med tørklæder og høje hæle fra Ringsted.
Sådan så det ud, da en bred skare af buschauffører fra hele landet i dag havde stimlet sig sammen i fælles front ude foran Movias hovedkvarter i Valby.
De var mødt op for at udvise støtte, da der i dag blev holdt møde mellem fagforeningen 3F, trafikselskabet Movia og brancheforening Dansk PersonTransport for at diskutere buschaufførernes arbejdsvilkår. Det skriver Fagbladet 3F.
- Vi gik ind til mødet med det formål at starte et samarbejde, som kan hjælpe os med at få forbedret chaufførernes arbejdsvilkår. Inden for de seneste 25 år er der nemlig sket en gradvis forringelse af deres vilkår samtidig med, at trafikken er intensiveret, fortæller Kim Poder, der er forhandlingssekretær i 3F.
Inden mødet havde 3F i samarbejde med Dansk PersonTransport, der repræsenterer vognmændene, udarbejdet fire anbefalinger til bedre forhold for Movias buschauffører. De skulle danne rammen for dagens møde.
- De lyttede til det, vi sagde. Movia har blandt andet lovet at se nærmere på køreplanerne, og om hvorvidt de hænger sammen med chaufførernes reelle køretid. Det vil de gøre ved at trække realtidsdata ud af busserne, siger han og kalder mødet i dag for en milepæl i chaufførernes kamp for bedre vilkår.
Også hos Dansk Persontransport er man glade for udfaldet.
- Det tegner til at blive et godt samarbejde. Nu har Movia åbnet døren, og det tror jeg er, fordi at de reelt set gerne vil kigge nærmere på buschaufførernes og passagernes forhold, fortæller Lasse Repsholt, der er sektorchef i brancheforeningen.
Mødet er det andet i rækken, som landets 8.000 buschauffører og 3F har organiseret som en del af “Tid til at trykke stop”- indsatsen.
Det kommer i kølvandet på en række landsdækkende aktioner fra buschauffører og en 3F-rundspørge, hvor 2.300 buschauffører fortalte om pressede arbejdsforhold.
I rundspørgen fremgår det, at chaufførerne oplever mangel på toiletfaciliteter, mangel på tid til pauser og opstart af bus samt urealistiske køreplaner.
- Jeg hører mange af mine kolleger fortælle om, hvor svært det kan være at overholde køreplanerne. I København er der for eksempel meget vejarbejde, og det skaber store forsinkelser, fordi køreplanerne ikke er tilpasset efter det, siger Hans Erik Rasmussen, der er tillidsrepræsentant for 400 buschauffører i København.
Birte Just-Kristensen er også buschauffør og er i dag mødt op for at vise solidaritet med sine kolleger og lægge pres på trafikselskabet.
- Sammen står vi stærkt, og jeg tror, at vi i flok godt kan rykke ved noget. Det er jo ikke fair forhold, vi arbejder under, siger hun.
Hun har hørt flere kvindelige kolleger fortælle om, hvordan de har måtte stå bag ved en bus og tisse, fordi der ikke var ordentlige toiletfaciliteter.
- Det er nedværdigende, og det er ikke i orden, siger Birte Just-Kristensen.
Fagbladet 3F arbejder på en kommentar fra Movia
Fagbladet 3F