En succes har mange fædre, mens en fiasko er forældreløs, hedder det. Og i tilfældet med Bitcoin og kryptovalutaens store og megakendte ambassadører, så er det også tilfældet.
Fra at være en obskur og uhåndterlig størrelse i mange år, så har Bitcoin og andre kryptovalutaer på det seneste i USA oplevet en slags "folkeeje", hvor alle kan og gør det: investerer i denne anarkistiske valuta. Bl.a. takket været lovord og varme anbefalinger fra kendte.
Men som med alle investeringer går det op og ned. Det er aldrig en karrusel, men altid en rutschebane, og i særdeleshed en af de skrappere, når vi taler kryptovaluta. Fra at være nogle få hundrede kroner værd engang, så er kursen eksploderet og har sendt valutaen – især den førende Bitcoin – på de vildeste himmelflugter. Senest mere end en halv million kroner, men som en ballon har de ofte tabt pusten og begyndt at dale ned igen. Forleden tabte Bitcoin svimlende 50% i værdi, og det er måske ikke slut endnu, spår mange eksperter.
I usikre tider med rentestigning, krig og stor inflation er det ofte teknologiaktier, som rammes hårdest og bitcoins er af sådan en karakter.
Som ikke at tro på hjulets opfindelse
Men hvad har det med kendte at gøre?
Jo, det seneste år, har kryptovalutaer med stor succes hyret kendte til at reklamere for deres produkter. Og det er milliarder, de har skudt efter disse "ambassadører" for bitcoins, for det er super-navne, der er dukket op på fjernsynsskærme, i biograf-reklamer og ditto på nettet. Matt Damon, Kim Kardashian, Reese Witherspoon, Gwyneth Paltrow, Paris Hilton, LeBron James, Jamie Foxx og mange mange flere.
Det koster kassen at få dem til at sige god for noget, og ofte er Hollywood-stjerner ikke meget for at reklamere for noget i hjemlandet USA, de vil helst gøre det i udlandet, men ovennævnte stjerner har fået ekstra meget for at netop reklamere i USA.
Og når en stjerne siger god for noget kaffe, et ur, nogle bøffer eller kryptovaluta, så stiger troværdigheden til produktet, det er ren "markedsførings-matematik". Eksempelvis siger komikeren og tv-serie-producenten Larry David (producer af "Seinfeld" og "Curb Your Enthusiasm") sammen med Matt Damon og andre i de store og dyre reklamer under Super Bowl, at "man er godt dum ikke at investere i bitcoins". De laver sjov med, at hvis man ikke gør det, så falder man ind i kategorien af dumme mennesker, som hverken troede på opfindelse af hjulet, toilettet, kaffe og mange andre ting, ville bringe noget godt med sig...(se ovensående YouTube-video, som i øvrigt er meget sjov.)
Så blev det hverdag igen forleden med et mere end 50% fald i kursen, så småinvestorer og andet godtfolk har i den grad brændt sig på investering i kryptovaluta, hvis de gjorde det inden for det sidste års tid. Det er selvfølgelig slet ikke de kendtes skyld, at kursen er raslet ned. Men påfaldende er det, at ingen – som i absolut ingen – har ønsket at svare på henvendelser fra flere amerikanske nyhedsmedier på, hvordan det føles at reklamere for et produkt, som er så versatilt og måske nok forbeholdt eksperter i stedet.
Der er radiotavshed hele vejen rundt, på nær Kim Kardashians manager, som udtaler: "Ingen kommentarer...."
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.